Jakarta, Bogor, Bandung (Java) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Jakarta, Bogor, Bandung (Java) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Jakarta, Bogor, Bandung (Java)

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

03 Oktober 2016 | Nederland, Amsterdam

Salam lieve familie en vrienden...Hola amigas de Argentina!

Hier zijn we dan....11.000 km verder. We zijn inmiddels een week op rondreis door het prachtige Java en nu in Bandung.

Vorige week zaterdag zijn we om 20.45 uur vertrokken met de KLM richting Jakarta. Met tussenstop van 40 minuten in Kuala Lumpur. We hadden extra beenruimte ingekocht, wat toch wel erg lekker was zonder stoelen voor ons. Na het opstijgen kregen we een heerlijk diner aangeboden. Luz nam kip met rijst en ik macaroni met spinazie. De steward die onze rij onder zich had hadden wij zo nu een dan een gezellige babbel en verder hadden we een eigen tv scherm en veel films en muziek tot onze beschikking. Zo vloog de tijd lekker snel voorbij. Na een slaap wakker slaap nacht kregen we een lekker ontbijt. Om 17.00 uur kwamen we aan op de Soekarno Hata International Airport. De chauffeur van onze transfer naar het hotel stond al klaar met een bordje met onze namen erop. Dit hadden we in Nederland alvast geregeld. Wel zo handig. Dik een uur in de wagen gezeten waarbij de chauffeur zo nu en dan iets aanwees wat interessant was, zoals een gebouw of goed restaurant.

In het hotel werden we warm verwelkomt en kregen we een lokaal drankje met klapper (kokos) aangeboden. Een carrier bracht onze rugzakken naar onze kamer. Op de 32 verdieping zaten we!!! Wat een waanzinnig uitzicht over de stad. Het onweerde op het moment wat wij uit het raam keken wat het nog spectaculairder maakte.
Na ons wat opgefrist te hebben zijn we een hapje wezen eten in het restaurant van het hotel . Nasi Goreng en saté. Het smaakte ons goed. Hierna lekker een douche genomen en gaan slapen.
De volgende ochtend stonden we om 8.00 uur op. gedoucht en gaan ontbijten in het hotel. Een lopend buffet met zoveel keus. van brood en nasi tot groente en fruit. En eieren te bestellen, bereid op vele manieren.
Toen met de Becak (gemotoriseerde driewieler) naar de haven. Daar rondgekeken. Onder andere Nederlandse gebouwen uit de VOC tijd bekeken. Geluncht in Batavia café. Pisang goreng met kaas. Nog wat rondgelopen over het plein. Gelijk treinkaartjes gekocht naar Bogor voor woensdag. Hierna met de becak terug naar het hotel. Even wat gerust want het is behoorlijk warm, 28 graden. ´s Avonds gegeten op het plein bij Batavia café.
Dinsdag 27 september rustig op gang gekomen en ´s middags naar het Nationaal Museum gegaan. Waar oudheden uit Indonesië staan tentoongesteld. Van de pre- historie tot aan het koloniale tijdperk. Erg interessant. Er kwamen een aantal klassen met jongens en meiden het museum binnen. Waarbij wij dachten om de hele meute te ontwijken de tegenstelde richting op te gaan. Maar helaas, er was geen ontkomen aan. We werden aangestaard omdat het toch wel heel bijzonder was. 2 lange westerlingen. Al giechelend vroegen twee meiden met ons op de foto te mogen. Wij stemde toe en gelijk drongen zich een hele horde andere kids zich aan om ook met ons op de foto te mogen. Vriendelijk hebben wij dit toch maar afgewezen, je blijft aan de gang. Met een taxi zijn we terug gegaan naar het hotel. Waar we in de lobby een portie mini loempia's hebben weggewerkt. Even de honger stillen. ´s Avonds hebben we een lopend buffet genomen in het hotel. Het was onze laatste avond in Jakarta. Hierna de rugzakken ingepakt en gaan slapen.

Woensdag 27 september om 7.00 uur opgestaan, heerlijk ontbeten en met de taxi naar Kota Station. Waar we met de trein om 10.00 uur richting Bogor vertrokken. Een rit van anderhalf uur. Het was niet druk in de trein. Onderweg werd in het Indonesisch en in het Engels de haltes omgeroepen. Toen we uitgestapt waren kwam een man van het toeristenkantoor op ons af en nam ons mee naar het kantoor. Daar een hotel uitgekozen. Dichtbij de markt. Deze markt as gigantisch druk. En geen toerist te bekennen. Dus weer met open mond aangestaard. Maar wat een lieve bevolking de Javanen. Vaak in voor een praatje.
Het hotel bleek erg oud en niet erg schoon. maar toch gebleven voor 2 nachten. Na wat opgefrist gingen we via de markt richting het centrum. Overal groente, fruit, speelgoed, kleding en gereedschap. Je kon het zo gek niet bedenken. Eerst wat onwennig, de mensen staren je aan en roepen je na waar je vandaan komt. Maar uiterst vriendelijk. Wat gegeten in het centrum en terug naar het hotel.
Donderdag 29 september zijn we met een mini bus naar de busstation gegaan om tickets te kopen om met de bus naar Bandung te gaan. Het bleek dat we niet van te voren kaartjes konden kopen. Alleen op de dag zelf. Toen met een mini busje naar de Botanische tuinen. Dit was een uitgestrekt park. Met veel groen. Wel mooi maar niet echt heel bijzonder. Het was er goed toeven zo met die hitte. Rond 16.00 uur terug gegaan naar het hotel. Daar onze rugzakken ingepakt, wat gegeten in het restaurant van het hotel en gaan slapen.

De volgende ochtend, vrijdag 30 september, naar het busstation gegaan met de auto van het hotel. Op het station aangekomen konden we gelijk de bus in. Met allerlei verkopers en muzikanten die in en uitliepen. We vertrokken om 10.00 uur maar al snel bleek wat we motorpech hadden. Bij een tankstation overgestapt op een andere bus en konden we verder reizen. Een reis van 3 uur werd uiteindelijk 6 uur. We kwamen om 16.00 uur aan en namen een taxi naar het hotelletje wat we al hadden uitgezocht. Yokotel. Een erg leuk hotelletje met aardig personeel. En een schone kamer.
´s Avonds in een theehuisje heerlijk gegeten een gedronken. Daar kwamen we een man tegen met een aantal toeristen. Bleek een gids te zijn die ook in Lonely Planet staat, Enoss. Met hem gesproken over een excursie. Daar hadden we wel oren naar en beloofde na erover na te denken hem hierover te bellen.
De volgende ochtend hem vroeg gebeld en afgesproken om ons zondag op te halen om 9.00 uur. De rest van de dag lekker chill gehouden. Het centrum van Bandung ingegaan. Veel Nederlandse invloeden te zien. Zoals Café Den Haag.
Zondag 2 oktober hadden we de excursie. Om precies 9.00 uur werden we opgehaald met een stationcar. Hierin zaten nog 2 Hollanders, Maria en Hidde. Erg leuk stel waar we gezellig mee hebben gekletst en gelachen. We zijn eerst naar een oude spoorbrug over theeplantages gereden. Prachtig uitzicht. Na een heerlijke lunch hebben we een vulkaan bezocht, de witte krater. Erg surrealistisch zo met de mist en donkere luchten. De zwavel sloeg op de keel. En we mochten er dan ook niet langer dan 15 minuten verblijven. Toen naar een theeplantage gereden. Daar lang gewandeld en foto´s gemaakt. Hierna een warmwaterbron bezocht wat een beetje tegen viel. We reden hierna terug richting Bandung met als tussenstop een farm waar men de Civetkat houdt. De Civetkat eet koffiebessen en poept deze dan weer uit. Wat na alle processen van die koffieboon overblijft maakt met Kopi Luwak van. Daar een kop koffie van gedronken. En het smaakte nog lekker ook! Hierna afgezet bij het hotel. Afscheid genomen van Maria en Hidde, zij vertrokken de volgende dag richting Nederland.

Vandaag, maandag 3 oktober op het treinstation tickets gekocht voor morgen. Dan reizen we door naar Yokyakarta. Een reis van 7 tot 8 uur.
En nu zitten we in de lobby van ons hotelletje dit reisverslag te schrijven.

Morgen dus met de trein van 8.30 uur naar Yokyakarta. Weer een nieuw avontuur tegemoet. Want daar gaan we dan eindelijk de Borobudur bekijken!
Jullie horen van ons hoe dat was!!!

Sampai jumpa lagi!!!

• 03 Oktober 2016 - 11:19

Carla:

Hallo Luz en Edwin. Wat fijn dat het de 1e week zo goed gegaan is. Ik kan me voorstellen dat het zeer indrukwekkend is als 2 reuzen rondstappen in het Nationaal Museum. Haha.
    Lekker genieten van Borobudur. Fijne reis.
    Groeten en knuffels van Dunja en Mathijs

• 03 Oktober 2016 - 11:46

Sabrien:

Hoi Lieverds ;)

Ondanks ik al een beetje gehoord had over waar jullie geweest zijn, heb ik met veel plezier dit verhaal gelezen :)
    Zo te zien genieten jullie echt!
    Nou hou ons weer op de hoogte.

Succes morgen weer en geniet !!!!!!

Dikke kus Sabrien, Mike, Lot & bijna.... ?

• 03 Oktober 2016 - 11:48

Linda:

Hallo Ed en Loes..
    Goed aangekomen dus. Wel jaloers op jullie..maar gelukkig schijnt hier ook de zon. Ik ga jullie verhaal nog rustig lezen..en nu even een groet uit Den Haag..
    Geniet van de vakantie en van het eten.
    Woordenlijst volgt nog
    Nu nog even mandi ( douchen ) dan makan en minum.

Gr linda. Nona Ambon

• 03 Oktober 2016 - 12:59

Ruud Van Den Berg:

Super...super Ed en Luz.
    Leuk jullie verhaal te lezen. Wat hebben jullie al weer veel gezien.Nieuwe ervaringen op gedaan.
    Gaaf hoor die excursie. Bij de vulkaan. Haha. .. jullie hebben het overleeft. Kalani was al bang.
    Ik wens jullie veel plezier in Yogjakarta!! Goede reis er heen met de trein.
    Geniet hè.
    Groetjes,
    Ruud

• 03 Oktober 2016 - 15:07

Mariska:

Hoi Edwin en Luz,
    Leuk verslag, wat kan je in een week tijd al veel gezien hebben en dan te weten dat er nog vele weken zullen volgen.
    Volop genieten en natuurlijk ook lekker eten !!

Liefs van Mariska

• 03 Oktober 2016 - 20:43

Arthur:

Heej Ed & Luz,

Wat een leuk en mooi verslag weer... of we er zelf bij zijn

• 05 Oktober 2016 - 10:56

Gies En Mir:

Hoi Ed en Luz,

Wat heerlijk om jullie verslag 2e verslag te lezen!!
    Al veel mooie dingen gezien en lekker gegeten, mooie foto's!!
    Wij kjjken uit naar jullie volgende verhaal!!
    Veel plezier,

Liefs xxx Gies en Mir

• 05 Oktober 2016 - 16:49

Marco:

Al een hoop gezien jongelui! En lekker koffie uit een luwakanus gedronken:) Have fun!

Tags: Luzedje