Buenos Aires, Trelew, la Cordillera - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Buenos Aires, Trelew, la Cordillera - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, Trelew, la Cordillera

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

11 Oktober 2019 | Nederland, Amsterdam

Hola Familia y amigos queridos,

Hier zijn we dan eindelijk met ons eerste reisverslag vanuit Buenos Aires. We zijn nu 3 weken onderweg en hebben al een hoop gezien en meegemaakt. Door de weinige WIFI is het tot nu toe niet gelukt iets te schrijven. Laten we bij het begin beginnen.

zondag 22-09-2019 Na een vliegreis van een kleine 14 uur landden wij om 7 uur in de ochtend aan op het vliegveld van Buenos Aires. Al gauw hadden wij onze bagage en een taxi geregeld naar het hotel. Pas om 14.00 uur konden we inchecken. Onze bagage konden we gelukkig kwijt en hebben we heerlijk geluncht in een café... medialunas... zoete croissantjes. Met een lekker bakkie koffie verkeerd. Eenmaal op de kamer waren we onaangenaam verrast. Wat een ouwe meuk. Maar ja, het was maar voor 2 nachten Lekker gedoucht en even relaxen. In de avond pizza en empenadas gegeten. Toen vroeg gaan slapen want daar waren we wel aan toe.
maandag 23-09 hebben we lekker ontbeten en zijn we met de metro naar de Plaza Mayor gegaan. Daar staat onder andere het paleis Casa Rosada, waar de regering zetelt en waar Evita Peron op het balkon heeft gestaan om het volk toe te spreken. Verder staat er de kathedraal en het plein waar de Dwaze Moeders hebben gedemonstreerd. Daar nog geluncht in de buurt en weer met de metro terug naar het hotel. 's Avonds vroeg gegeten en vroeg naar bed want de wekker ging om 5.30 uur. Want morgen naar Adriana, onze lieve Argentijnse vriendin,in Trelew om samen met haar 10 dagen door te brengen en te reizen.

dinsdag 24-09 Na een snel ontbijt om 7.00 uur werden we met de taxi naar het vliegveld Jorge Newbery gebracht. De vlucht verliep volgens schema en kwamen wij om 9.00 uur aan in Trelew. En daar stond Adriana ons op te wachten, met op een blaadje een hart in de kleuren rood, wit, blauw en Luz en Edwin. Eindelijk na 10 jaar zagen we elkaar weer in het echt. Het was een emotioneel weerzien. Mat haar auto reden naar haar huis. Een klein maar heel knus huisje waar zij samen met haar kat Cototo woont. Onze bagage alvast in haar slaapkamer, die zij voor ons heeft afgestaan, gelegd. Opgefrist en met de auto naar het strand gereden. Daar heerlijk geluncht en bijgepraat. Daarna naar Gaiman gereden, een dorpje met een Welsh gemeenschap niet ver van Trelew. Lady Di heeft daar ook ooit rondgelopen tijdens een staatsbezoek. Daar wat rondgelopen en genoten van het heerlijke weer. eenmaal terug in huis heeft Adriana ñoquis voor ons gemaakt. Een typisch Argentijns pasta gerecht. Het smaakte heerlijk. Wat kan zij koken!!! Gelijk heeft ze zelf 4 broden gebakken voor de 10 dagen met elkaar. Nog heerlijk mate gedronken, ook typisch Argentijns. Je drinkt deze thee samen met elkaar uit een speciale beker met ijzeren rietje. Luz vindt vreselijk maar ik vind het heerlijk. Vroeg naar bed gegaan.
24-09 Om 8.00 uur opgestaan, ontbeten en met de auto naar Dolavon gereden en rondgelopen door een prachtig natuurgebied. Toen verder gereden naar Iquiqe. Wat helaas voor korte duur was want de weg was geblokkeerd in verband met een ernstig ongeluk wat nog vele uren kon duren. Dus maar weer huiswaarts gegaan en onderweg nog gestopt in Gaiman waar we hebben gepicknickt en mate gedronken. Weer thuis zijn Luz en ik nog even het dorp ingegaan en wat ingekocht en zodat Adriana haar huisje kon schoonmaken en alvast haar koffer in te pakken voor de reis die we de komende 6 dagen gingen maken. Adriana weer heerlijk gekookt, rijst met kip.
Nog even tv gekeken, naar Adriana haar favoriete soap... Argentina, Tierra de Amor y Venganza.
donderdag 26-09 Zijn we om 4.30 uur opgestaan en om 6.00 uur met de auto vertrokken richting Esquel, via de Routa 40. De beroemde langste autoweg in Argentinië. Vol gaten en hobbels. De auto van Adriana heeft erg geleden. Onderweg Manneke Pis drop gegeten, Adriana vond het vreselijk...horrible, que feo!!! Maar moest er hartelijk om lachen. 6 Uur later kwamen wij aan bij de cabaña die Adriana heeft gehuurd. Helemaal van hout gemaakt en kraakt en piept aan alle kanten.... maar wel heeeeeel leuk. Onze spullen uitgeladen en naar het centrum gereden om te lunchen. Esquel is een dorpje die midden in de Andes ligt en is omringt door bergen. Prachtig!!!Boodschappen gedaan en Luz en ik een Hollandse maaltijd gemaakt. Doperwten met gekookte aardappelen en gehaktballen. Adriana genoot!!!
vrijdag 27-09 Om 9.30 uur gaan rijden naar Parque National Los Alerces. Ongeveer een uur van Esquel vandaan. Daar langs vele meren gereden en veel stops gemaakt om foto's te maken en mate te drinken. Onderweg nog een kudde koeien en stieren midden op de weg tegen gekomen die van geen uitwijken wisten. Uiteindelijk langzaam rijden lieten ze ons door. Weer terug in Esquel boodschappen gedaan voor de asado van vanavond. Een typisch Argentijnse BBQ. een lang stuk spareribs, choriso en bloedworst. Weer terug in het huisje geholpen met de voorbereiding van de asado, waarvan de BBQ n een gebouw stond. Eerst droog hout gesprokkeld om de kolen met vuur mee aan te maken. Daarna ging Adriana heel geduldig de kolen heet laten worden en het vlees bakken. Ondertussen dronken wij er een Corona met lemon erbij Het eindresultaat was heeeerlijk.
zaterdag 28-09 Met de auto naar Parque Nacional Lago Puelo gereden. Daar heerlijk gewandeld langs een meer en door het bos. Helemaal de hoogte in. Daar foto's gemaakt van het uitzicht. Ik had de voetbalshirtjes van Nederland en Argentinië meegenomen, Adriana die van Argentinië, daar ook foto's van genomen. Twee km daarvandaan naar El Bolson gereden. Een hippie dorp met marktje waar we doorheen hebben gelopen en ik mn eerste armbandje gekocht.. Wat gedronken met Medialunas in een restaurantje. Toen weer terug naar Esquel.
zondag 29-09 Zijn we naar Bariloche gereden. Een rit van 3 en half uur. Daar aangekomen was het bitterkoud. -2 graden. Bariloche is een populair skigebied waar Willen Alexander en Maxima ook komen en een appartement hebben. Daar geluncht en rondgelopen. Chocolade is daar en veel gekocht product en stikt het ervan van de winkeltjes daarmee. Adriana en wij bonbons gekocht. Daarna bij het meer Lago Nahuel Huapi rondgelopen. Prachtig daar. Toen het hele end weer terug naar Esquel. Tijdens deze dag bleek het bijna niet mogelijk aan benzine te komen. Hoelang het zou duren was niet bekend. Adriana was hierdoor wat van slag want hoe geraken we weer in Trelew? Terug in Esquel had Adriana veel overleg met vrienden voor een oplossing. We zouden een jerrycan vullen bij een tankstation.
maandag 30-09 Lekker uitgeslapen na een bitterkoude nacht. Vanaf half 12 stonden wij 2 uur in een rij bij het benzinestation. Waar we uiteindelijk de tank mee vol konden krijgen samen met 20 liter in de jerrycan. Weer helemaal gerust reden we door naar Trevelin waar we hebben geluncht en naar de watervallen zijn gelopen. Prachtig daar!!! Een hoop foto's gemaakt. 's avond kip met aardappelen, ui, paprika en knoflook uit de oven gegeten. Dat had Adriana weer heerlijk gemaakt.
dinsdag 1 oktober zijn we gaan paardrijden in de omgeving van Esquel. Adriana, Luz en ik samen met de eigenaar van de paarden en zijn 4 honden. Daar een mooie tocht gemaakt. Onderweg ving 1 van de honden een haas die de eigenaar meenam naar huis. Om op te eten zei hij. Gatverrrrrr. Onderweg sneeuw gehad... het was dan ook bitterkoud. 's Avonds in de cabaña, zoals Adriana het noemt, pique pique gedaan. Allerlei leftovers van vlees met geroosterd brood met salade van kip en mayonaise, kaas, choriso worstjes, knakworstjes en chips. En spelletje Yatzee gedaan. Erg gezellig ons laatste avondje in Esquel.

woensdag 2-10 Om half 10 teruggereden naar Trelew, onderweg bij Iquiqe gestopt en daar een prachtig uitzicht over een meer met bergen omringd. Om 16.00 uur waren we weer terug in Adriana's huis in Trelew. Lekker Macaroni gegeten en tv gekeken. En vroeg slapen want het was een vermoeiende dag.
donderdag 3-10 Zijn Luz en ik naar het centrum gegaan en Adriana haar huisje schoongemaakt en wassen gedraaid, waaronder ook onze was... de schat heeft het ook nog gestreken...zo lief! 's Avonds onze laatste avond in Trelew met Adriana. Zij heeft heerlijk gekookt, ook haar vriend Sebastiaan kwam mee eten. Reuze gezellig en laat geworden.
vrijdag 4-10 om 3.30 uur opgestaan, wat gegeten en met de auto naar het vliegveld van Trelew gereden. Afscheid genomen van Adriana wat best moeilijk was. We gaan elkaar weer zien en hopelijk gauw!In Argentinë of in Holland. Een vriendin voor altijd!

We zijn teruggevlogen naar Buenos Aires en daar de bus genomen naar Rosario alwaar onze andere vriendin on zal opwachten. Maar dat voor de volgende keer lieve familie en vrienden. Anders wordt het wel een heel lang verhaal.

Tot over een paar dagen...dan schrijven we verder over de dagen in Totoras en Rosario.

Veel liefs,

Besotes, Luz en Edwin

• 12 Oktober 2019 - 07:36

Mandy:

Dag lieve mensen,

Dank voor jullie reisavontuur beschrijving.
    Jullie genieten ook heerlijk van het eten

• 12 Oktober 2019 - 16:34

Sabrina:

Fijn dat jullie zo genieten lieffies

• 13 Oktober 2019 - 21:08

Ruud:

Lieve Ed en Luz,

Wat een geweldige reis hebben jullie tot nu toe.
    En wat een schat is Adriana.
    Gaaf hoor die trip door de Andes.
    Hebben jullie ook condors gezien? Lijkt me zo gaaf!
    Ben benieuwd hoe Colombia zal zijn.
    Heel veel plezier. Geniet ze hé.
    Ik kijk uit naar jullie volgende foto's en verhalen.

Xx Ruud

• 14 Oktober 2019 - 18:13

Mariska:

Leuk om te lezen jullie reisverslag.
    Nog veel plezier en lekker genieten.
    Liefs Mariska

• 15 Oktober 2019 - 17:16

Carla:

Lieve Luz en Edwin.
    Wat hebben jullie een mooie tijd gehad bij Adriana. een lieve vrouw.
    Vreselijk die koude nachten, dicht bij elkaar kruipen dan maar!!
    Veel plezier met jullie verdere reis.
    Liefs van ons allen.

• 16 Oktober 2019 - 07:43

Mir:

Lieve Ed en Luz,
    Wat een heerlijke tijd hebben jullie weer zeg.
    Geniet maar lekker samen. En wat prachtig zo'n verre vriendschap met Adriana, heel bijzonder!! Dikke kus van Mir & Gies.

• 16 Oktober 2019 - 23:02

ADRIANA:

Wow... que decir a tantos alagos amigos , volver a verlos despues de tanto tiempo fue maravilloso , pero lo mas maravilloso fue sentir que no pasaron los años ( 10 ) entre nosotros , senti que te veia todos los dias , no cualquiera hace un viaje tan largo por cualquier persona y eso me hace sentir especial , el viaje a la cordillera tiene muchas cosas divertidas como (manneke pis) ( no pasa nada ) JAJAJAJA ... entendernos como si hablaramos el mismo idioma , las largas rutas de este pais ( lastima las condiciones ) con nuestras costumbres ( el mate ) infaltable para un viaje , las comidas las charlas , son dos personas maravillosas que quiero tantoooooooo, no me queda mas que agradecerles a los dos Edwin y Luz , gracias, gracias por venir a Argentina ... MI CASA ES SU CASA !. LOS QUIERO . HASTA PRONTO .