Totoras, Rosario, B.A. Bogota (Colombia) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Totoras, Rosario, B.A. Bogota (Colombia) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Totoras, Rosario, B.A. Bogota (Colombia)

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

15 Oktober 2019 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Hier ons tweede reisverslag.

We waren gebleven bij dat we de bus namen vanuit Buenos Aires naar Rosario.

vrijdag 04 oktober. We kwamen een half uur eerder dan gepland aan op het busstation van Rosario . Net na 15.00 uur zag Luz Alejandra aan komen lopen. Het was een heel fijn en emotioneel weerzien na 8 jaar. Met de auto reden we naar het huis (van de reeds overleden oma van José) waar Ale en haar gezin door de weeks verblijven, samen met de ouders van Ale. Haar vader heeft 3 maanden geleden een hersenbloeding gekregen en revalideert in Rosario. In de weekenden verblijven ze thuis in Totoras. Ongeveer een uur rijden daarvandaan. Daar aangekomen stond Angelica Ale haar moeder, ons op te wachten samen met baby Lucas, de 6 maanden oude baby van Ale en José. Zo leuk om dan eindelijk Lucas te zien! We hebben mate gedronken en bijgepraat. En werd vader Oscar uit bed geholpen en dronk gezellig mee. Later kwam José uit zijn werk en ook met hem kennis gemaakt. Pizza's gehaald en heerlijk gesmuld. We hadden uit Nederland cadeaus meegenomen, dus die uitgedeeld.Allemaal blije gezichten. Toen redelijk op tijd naar bed gegaan.
zaterdag 05 oktober. Die middag na de lunch in een restaurant met z'n allen in 2 auto's naar Totoras gereden. Daar bij het huis van de ouders mate gedronken en toen naar het huis van Ale en Jose gereden. Onze bagage in onze kamer gedropt en toen kwamen vrienden langs van Ale, de een na de ander kwamen binnendruppelen. Erg gezellig. Een aantal kennen wij nog van ons vorige bezoek en een aantal mee kennis gemaakt. Vicky en haar man bleven eten kip, salades en patat.
Het werd erg laat, zoveel gekletst.... erg gezellig.
zondag 06 oktober. Rustig opgestaan die ochtend. 's Middags wezen wandelen met Ale en haar gezin in het park van Totoras. Het park loopt langs het huis van Ale. Het was stralend weer. Daar Mate gedronken.Laat in de middag is Jose samen met de ouders van Ale alvast teruggereden naar Rosario omdat hij weer werken moest die maandag en vader zijn revalidatie weer begint. Ondertussen kwamen nog enkele vrienden afscheid nemen van ons, want wij gingen maandag terug naar Rosario. In de avond zijn wij met Ale en Lucas uiteten gegaan.In het restaurant heerlijke pasta gegeten, sarrentinos, met ham en kaas, gegeten..
maandag 07 oktober. Wat uitgeslapen, boodschappen gedaan voor de lunch, empenadas. En kwamen er enkele vrienden langs om ook afscheid te nemen van ons. Waaronder Brisa, een oud leerling van Ale die ons zo graag wilde ontmoeten. Ze kwam helemaal met de bus vanuit een ander dorp. Ale heeft toentertijd in de klas van Brisa over ons verteld en dat is altijd bij Brisa blijven hangen. Heel leuk om haar te ontmoeten... echt een lief meisje. Laat inde middag hebben we Brisa bij de bushalte afgezet en zijn we naar Rosario gereden. Daar in de avond Asado gegeten samen met vrienden van Ale. En het was lekkerrrrr.
dinsdag 08 oktober. Zijn Luz en ik met z'n tweetjes wezen winkelen en rondkijken in de winkelstraat, geluncht in een cafe. Tegen de avond zijn wij en het gezin van Ale gaan rondrijden door de stad om uiteindelijk bij het nationaal monument ter ere van de vlag van Argentinië uit te komen. Het monument heeft onder andere het eeuwige vuur. Daar mooie foto's genomen.
woensdag 09 oktober In de loop van de ochtend zijn Luz en ik boodschappen wezen doen voor het avondeten. Wat wij gingen voor hun koken, Hollandse maaltijd. Sla met van alles erin, gebakken aardappels, gehaktballen en ijs toe. 's Middags met Ale en Lucas naar een park gegaan, daar gepicknickt en veel gekletst, gelachen, gegeten en mate gedronken. Weer terug thuis zijn Luz en ik wezen koken wat erg in de smaak is gevallen. We kregen een 10. Daarna een spel Yatzee gedaan Die zij niet kennen maar wat z erg leuk vonden.
donderdag 10 oktober. In de ochtend kreeg Ale te horen dat een van haar vriendinnen is overleden aan de gevolgen van complicaties na een blindedarmontsteking. Wat een vreselijk bericht. Ale was erg verdrietig en is zo snel mogelijk naar Totoras gereden om bij de familie te zijn. Luz en ik zijn het winkelcentrum in gegaan om wat te winkelen, te lunchen en rond te kijken. Het was bloedheet die dag. Laat in de middag was Ale weer terug in Rosario en heeft de moeder van Ale gekookt. Daarna hebben Luz en ik als bedankje heerlijk chocolaatjes gegeven en een meegenomen kaart uit Nederland die wij met een bedankje hadden geschreven. Toen kregen wij als cadeau een speciale tas om mate en aanverwante artikelen mee te kunnen vervoeren. Zo lief. En zelfgemaakte chocolaatjes van de moeder van Ale. Lekkerrrrr. 1 in de vorm van een mate bolsa.
Morgen vertrekken wij weer richting Buenos Aires per bus.
vrijdag 11 oktober. Om 7.00 uur opgestaan om afscheid te nemen van Jose die naar zijn werk ging. Toen gedoucht en ontbeten. En afscheid genomen van Ale en haar vader, die door Ale naar het revalidatiecentrum werd gebracht. Wat emotioneel werd voor Ale en ons, want wat hebben we weer een mooie tijd samen gehad en wanneer gaan we elkaar weer zien. Ondertussen de taxi besteld die om 9.00 uur kwam. Toen afscheid genomen van Angelica en Lucas.

Eenmaal op het busstation aldaar tickets gekocht van 10.00 uur en reden we in 4 uur weer terug naar Buenos Aires. We hadden een leuk Hostel en hebben empanadas gegeten op onze kamer. Vroeg naar bed gegaan want de dag daarop met het vliegtuig van 7.10 uur naar Bogota.
zaterdag 12 oktober. Het werd uiteindelijk pas om 15.00 uur dat we vertrokken. door harde storm en regen en onweer vloog er geen enkel vliegtuig. We werden van het kastje naar de muur gestuurd maar uiteindelijk kregen we groen licht en vertrokken wij naar Colombia. Spannend!!!!!
6 Uur later kwamen we dan uiteindelijk aan in Bogota. Daar hadden we een heel leuk hostel gereserveerd. De pick-up service stond al klaar en werden we naar het hostel gereden. Ingecheckt. We waren zo moe dat we een snelle hap naar binnen hebben gewerkt en zijn gaan pitten.
Zondag 13 oktober. Na een heerlijk ontbijt zijn we over een gezellig vlooienmarkt gelopen, heerlijk in het zonnetje. Op zoek gegaan voor een fiets tour door de stad. Uiteindelijk na lang zoeken is het gelukt. Met een Engels stel erbij zijn we gaan fietsen. De gids vertelde over de geschiedenis van Bogota. Daarna fruit gaan proeven op een fruitmarkt. Toen bij een koffiebranderij wezen kijken, uitleg gekregen en heerlijke Colombiaanse koffie gedronken. Toen naar een achteraf zaaltje, met fietsen en al daar tussen wringend door tafels en stoelen. We hebben daar het spel Tejo gespeeld.Nergens anders ter wereld wordt het gespeeld. je gooit op afstand met een ronde steen op een schuinstaande kleiwand met daarop explosieve driehoekige scherven. Degene met de meeste knallen wint. Het was nog niet zo makkelijk, maar wel heel leuk. Luz heeft 1 keer raak gegooid. Ik knalde zowat de hele achterwand uit zijn voegen.
Toen teruggekeerd naar het hostel. 's Avonds heerlijk spaghetti carbonara gegeten met nog lekkerdere jugo de mango en mandarijn.
Bustickets geregeld voor maandag en een heel leuk hostel in San Augustin.
maandag 14 oktober. Zijn we in de ochtend met de kabelbaan naar de berg Monserrate gegaan. Wat een mooi uitzicht over de stad Bogota. Daar nog rondgelopen en de kerk met mis kort bijgewoond. Weer terug beneden zijn we gaan lunchen om om 14.00 uur de graffiti tour te doen. Dit was een 2 en half uur durende wandeling langs allerlei graffiti spots waarover de gids vertelde wie het heeft gemaakt en het verhaal daarachter. Er zaten hele mooie bij. Bogota zit vol met graffiti muren.
Wat een mooie ervaring. Weer terug naar het hotel om de rugzakken weer in te pakken. Want om 20.45 uur werden we opgehaald met de taxi om naar de busstation gereden te worden. Een 8 uur durende nachtrit naar San Augustin.

Hoe dat verliep vertellen we de volgende keer.

Veel liefs van ons,

XXX Luz en Edwin

• 16 Oktober 2019 - 10:16

Ana Maria:

Hoi Edwin en Luz,
    Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben!
    En zoveel leuke dingen doen. Geniet ze met elkaar en de mensen die jullie tegenkomen.
    Groetjes Ana Maria
    Ps... nu onderweg naar school
    En we hebben geboekt voor Spanje
    We gaan 1 week en ons hondje gaat mee...
    Heel veel zin in

• 16 Oktober 2019 - 10:35

Mariska:

Zo te lezen is het weer een vakantie naar jullie dromen.

• 16 Oktober 2019 - 11:56

Marcolepsie:

Wat een heerlijke vakantie!

• 17 Oktober 2019 - 20:08

Ruud:

Wat fijn om jullie verhalen te lezen. Wat een warm welkom van Ale, haar vriend, Lucas, ouders en vrienden. Geweldig.
    Triest hoor dat aan het eind van jullie dagen daar het trieste nieuws over de vriendin van Ale kwam. Super dat jullie op 6 oktober gebeld hebben.... gaaf!! Luz en Ed heel veel plezier in Colombia. Geniet. Weer een nieuw land voor jullie

• 17 Oktober 2019 - 22:45

Arthur:

Hoi Edje en Luz!
    Wat een prachtige verhalen en foto’s weer! Geniet ervan samen!
    Liefs, Art

• 18 Oktober 2019 - 07:25

Mir En Gies:

Wat een heerlijke avonturen en geweldig dat jullie al die lieve mensen ontmoeten. Zo reizen we een beetje mee. Voorzichtig en veel plezier. Kus van ons.

• 19 Oktober 2019 - 03:10

Peter:

Lieve Luz en Ed,

Jullie reis door Argentinië klinkt geweldig!
    Wat fijn om jullie vrienden weer te zien die jullie zo lang niet gezien hebben, die vriendschappen zijn voor het leven.
    Ik ga zo toch eens opzoeken wat mate is, jullie drinken het geregeld