Santa Marta, Cartagena, Bogota - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Santa Marta, Cartagena, Bogota - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Santa Marta, Cartagena, Bogota

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

04 November 2019 | Nederland, Amsterdam

Hallo lieve vrienden en familie,

Hier weer een reisverslag van ons. Hoe is het daar bij jullie? Behoorlijk aan het regenen hebben we begrepen. Hier in het noorden heerlijk warm, af en toe een korte plensbui maar dat is voornamelijk in de nacht.

We zijn in Santa Marta geëindigd met ons vorige verlag.

zondag 27-10. We vlogen om 11.40 uur richting Santa Marta. De vlucht verliep goed een waren keurig op tijd. Nadat we de bagage hadden zijn we meteen naar de balie van luchtvaartmaatschappij Avianca gelopen om tickets te kopen voor 4 november want dan vliegen we terug via Cartagena naar Bogota. Daarna een taxi genomen om ons naar ons hostel te brengen. Hostel Dreamer. Rustig gelegen buiten het centrum. Daar werden we vriendelijk ontvangen. In het hostel is ook een restaurant dus daar lekker geluncht, hamburguesa met lekkere frietjes en jugo de mango. Dat ging er wel in want we hadden trek. Het is hier in het noorden van Colombia erg warm, 31 graden was het vandaag. Na de lunch omgekleed en een korte broek en slippers aan. Nog even een supermarktje ingegaan om water te kopen, erg essentieel met die hitte. Daarna lekker chill avondje.
maandag 28-10 hebben we na het ontbijt een taxi genomen naar de boulevard om vanuit daar een bootje te nemen naar een strandje. Een medewerkster van ons hostel vertelde dat daar een leuk strandje is. Niet zo druk en mooi water. En dat bleek ook zo te zijn. We hebben er lekker gelegen gezwommen. Even bijkomen van al dat gereis. Laat in de middag zijn we weer teruggegaan naar ons hostel. Daar nog even een duik genomen in het zwembad die bij het hostel hoort. Lekker opfrissen. In de avond uiteten geweest in het winkelcentrum.Luz een wok gerecht met kip en rijst. En ik lomo de cerdo, varkenshaas.
dinsdag 29-10, Even klagen hoor, wat een pokkelawaai maakt onze plafond ventilator. Luz slaapt daardoor niet echt goed. Maar zonder ventilator is het niet te harden met die hitte. En alleen koud water douche. Op zich met die hitte wel verkoelend maar een keuze was fijn geweest. Het schijnt in deze regio heel normaal te zijn om alleen met koud water te douchen.
Na het ontbijt zijn we naar een museum gelopen over het leven van Simon Bolivar. El Libertador. De Bevrijder van o.a. Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia van de Spaanse overheersing. Het huis wat nu het museum is is het huis waar hij is overleden in 1830. Erg Interessant. En het was lekker verkoelend in het park waar het huis staat.
woensdag 30-10. Vandaag zijn we naar Tayrona Parques Nationales geweest. Een gigantisch uitgestrekt junglegebied waar je mooie wandelingen kunt maken. Wij hebben een wandeling gemaakt van 3 uur. Veel leguanen, vogels, mierenhopen en zelfs apen gezien. Was een prachtige dag.
donderdag 31-10. Om 09.30 uur zijn we opgehaald vanuit ons hostel met een mini busje en rechtstreeks naar Cartagena gebracht. Maar voordat we Santa Marta uit waren was het alweer anderhalf uur verder. Zoveel wachten bij een aantal ander stops waar mensen opgehaald moesten worden. De rit zou 4 uur duren en uiteindelijk kwamen wij om 15.00 uur aan. Daar werden we op een hoek afgezet en moesten het verder uitzoeken, wat niet de afspraak was. Even lopen klagen maar uiteindelijk een taxi genomen die ons bij ons hostel bracht. Hostel Casa Carmen. Wat een leuk hostel weer!!! We werden vriendelijk begroet door de medewerkster, Katlyn, die ons na het inchecken naar onze kamer bracht. Wat een familiekamer bleek te zijn met 2 kamers. Lekker ruim. We bleken ook de enigen in het hostel te zijn op dat moment. De komende dagen werden het er ook niet veel meer. Ook hier erg warm. Boven de dertig graden maar gelukkig met een stille Airco. We zijn even de buurt gaan verkennen. We zitten in een erg rustig zijstraatje, tegen het oude centrum aan. Ongeveer 10 minuten lopen. Met allemaal leuke restaurantjes. Veel straten zijn versierd i.v.m. Halloween. En een drukte van jewelste met allemaal verkleden mensen en muziek. Op de terugweg een restaurantje gevonden. Terwijl wij aten kwamen er steeds kinderen verkleed binnen om liedjes te zingen en snoep te krijgen.
De volgende dag, vrijdag 01 november, zijn we de oude stad in gegaan om rond te lopen en de sfeer te proeven van Cartagena. We zijn ook een museum ingegaan. Palacio de la Inquisición. Over de periode waar de Spaanse Inquisitie werd uitgevoerd. In dit paleis werd de inquisitie tribunaal gehouden en de straffen uitgevoerd. Van lijfstraffen tot executies. Was geen fraaie periode kunnen we concluderen.
Tijdens de lunch zagen we een verkoopster van tickets voor de citytour. Deze gelijk gekocht, 2 dagen geldig. Er zijn verschillende opstap en uitstapplaatsen in Cartagena en waar je uitstapt kun je elke 45 minuten weer instappen.
Zaterdag 02-11. Zijn we na het ontbijt opgestapt in zo'n citybus met open dak en ons lekker laten rondrijden. Bij Castillo de San Filipe zijn we uitgestapt om dit kasteel te bekijken. Het is het grootste fort ooit gebouwd door de Spanjaarden in hun koloniale gebieden. In 1536 is men begonnen met bouwen. In 1657 is het fort groter gemaakt en in 1763 uitgebreid. Het fort werd versterkt met 65 kanonnen. En heeft vele aanvallen doorstaan. En slechts 1 keer ingenomen. Door de Fransen in 1697. Daarna het hele rondje gedaan wat 5 kwartier duurde.
zondag 03-10. Vandaag besloten naar het strand Bocagrande te gaan. Wederom de citybus genomen want die stopt ook bij het strand aldaar. We hadden tenslotte een tweedaagse ticket.
Het was een heerlijk warme dag met weinig wolken in de lucht. Het strand bleek aardig druk. Want het was zondag. En het water niet echt helder. Vergelijkbaar met het Hollandse zeewater. En constant verkopers. Van etenswaar tot sieraden en van selfie sticks tot aan dominostenen.No gracias, no gracias, no gracias. Afijn, op een gegeven moment zeg je niks meer. Gelukkig hadden we onze boeken mee.
Om 16.30 uur zijn we weer ingestapt op de citybus. 's Avonds zijn we wezen eten in een klein restaurantje in onze straat waar heerlijk voor ons werd gekookt. Tapas.
maandag 04-11. Zijn we vroeg opgestaan en de taxi genomen naar het vliegveld van Cartagena. Daar vertrokken wij om 09.45 uur naar Bogota. De vlucht verliep rustig en duurde een uur. Er zou een mannetje klaarstaan m ons met de taxi naar ons hostel te brengen. Maar je raad het al... die stond er niet. Dus maar een taxi genomen die ons naar Hostel Arche Noah bracht. Hetzelfde hostel waar wij zaten toen wij voor het eerst deze rondreis in Bogota zaten. Een super leuk hostel in een goede buurt van Bogota. Daar ingecheckt en de stad even ingegaan. We wilden naar Museo del Oro. Die bleek gesloten want het was en maandag en een feestdag. Potverdrie! Een stuk door de winkelstraat gelopen en ergens een hapje gedaan.
We blijven 1 nacht in Bogota. Morgen vliegen wij terug naar Buenos Aires. Daar waar deze reis begon. En verblijven wij daar 3 nachten.
Even bijkomen van al onze prachtige belevenissen in Argentinië met onze lieve vrienden Adriana in Trelew en in la Cordillera en Ale en haar familie in Totoras en Rosario. En onze rondreis door het prachtige Colombia. Waarna wij terugvliegen a nuestra Holanda querida.

We laten nog 1 keer van ons horen in Buenos Aires.

Tot dan lieve familie en vrienden!

dikke kus, Luz en Edwin

• 05 November 2019 - 01:26

Laura:

Jullie reizen wat af! Wat een belevenissen :) Het hele zuid-amerikaanse is een avontuur xx Dank voor de beschrijving en hoop het gauw in levende lijve te horen :) Nog heeeeeeel veeeeel plezier de komende dagen!!!! Xxxx

• 05 November 2019 - 12:24

Sabrina:

Wauw, wat een belevenissen weer!Zo leuk weer :)Ga nog even genieten de laatste dagen, want jullie komen bijna terug. Voor jullie wat minder leuk, maar wij zijn blij als jullie weer veilig terug zijn. Dikke kus Michael, Sabrien, Charlotte en Madelief

• 05 November 2019 - 19:06

Mariska:

Hoi Ed en Luz,
    Opnieuw met veel plezier jullie reisverslag gelezen.
    Ook de foto's zijn weer erg leuk.
    Liefs Mariska

• 05 November 2019 - 21:55