Ubud, Kuta (Bali), Senggigi en Gili Air (Lombok) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Ubud, Kuta (Bali), Senggigi en Gili Air (Lombok) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Ubud, Kuta (Bali), Senggigi en Gili Air (Lombok)

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

01 November 2016 | Nederland, Amsterdam

Hallo lieve familie en vrienden, Hola Adri y Ale,

Tis even een tijdje rustig geweest (sorry Sabrien en Mir =P) maar hier zijn we dan weer!

Donderdag 20 oktober. Na het ontbijt zijn we een scooter wezen huren bij een stalletje tegenover ons hostel. Bij het betalen giste de man ineens 20.000 roepiah uit Luz haar handen. Zo van: de tank is net gevuld voor de helft. We hadden het niet zo in de gaten en dachten dat het wel goed was. En naar Monkey forest gereden. Een stukje oerwoud aan de rand van het stadje Ubud waar apen los rondlopen. En wij lopen dus eigenlijk door hun woonomgeving. Het is een erg leuk opgezet park. Met tempels, waterval, een brug, en zelfs een begraafplaats. Door de vele bomen is het er koel. De apen proberen van alles om aan eten te komen. En bezoekers kunnen fruit kopen om dit te geven aan de apen. Dit hebben we maar niet gedaan omdat er best een kans is om gebeten te worden en hierdoor hondsdolheid op te lopen. Neeeeeee bedankt!
Na het bezoek zijn we wat wezen drinken en eten en buiten de stad door rijstvelden en dorpjes gereden. Wat een mooie omgeving!
Op de terugweg naar het hostel zijn we gestopt bij het stalletje waar wij de scooter hadden gehuurd. De scooter beviel zo goed dat we 'm nog een dag erbij wilde huren. Dat weggissen van die 20.000 roepiah beviel ons toch niet zo en gingen gelijk verhaal halen bij hem. Want bij het tanken viel ons op dat er helemaal geen halve tank was gevuld. Hem hiermee geconfronteerd. En na enkele uitvluchten van hem, wat niet echt werkte bij ons, gaf hij die 20.000 roepiah terug. Het is niet veel geld omgerekend, €1,40, maar het gaat om het principe. Daarna de scooter een dag erbij gehuurd.
Na heerlijk gegeten te hebben zijn we 's avonds naar een traditionele Balinese dansvoorstelling geweest in het Koninklijk Paleis. Want in enkele gidsen stond dat daar de beste dansen worden uitgevoerd.
En mooi was het!!! We waren vroeg gegaan om een goede plek vooraan te bemachtigen. We zaten op de eerste rij in de binnenplaats van het paleis. En uiteindelijk waren alle stoelen bezet en begon de voorstelling. De eerste dans was Legong. 2 vrouwen, gekleed in prachtige kostuums, doen een sierlijke dans met hoofd, oog , hand en vinger bewegingen. Het is de basis van de klassieke Balinese dans en 1 van de belangrijkste dansen op Bali. Het was prachtig om te zien. Hierna volgde nog andere dansen. O.a. Barong, de naam van de koning der geesten. De leider van de goede kracht. De dans is gebaseerd op het goede en het kwade. Al met al duurde de voorstelling anderhalf uur.
Op de terugweg naar ons hostel nog een paar bolletjes Italiaans ijs gegeten.
De dag daarna met de scooter naar de Olifantengrot gegaan. Net buiten de stad. Het is een Boeddhistisch tempelcomplex uit de 11de eeuw. Het was zo warm dat we er niet al te lang zijn gebleven. Bij het uitrijden werden we staande gehouden door een agent omdat we de verkeerde uitgang hadden genomen. Hij vroeg om ons rijbewijs. Die gaven we hem maar hij wilde de internationale hebben. En die lag nog in onze kamer. Hoe stom! Dat zijn dan 2 overtredingen zei die dienstklopper. Maar om ons niet verder op kosten te jagen zei hij dat we hem 200.000 roepiah moesten betalen en praatten we nergens meer over. Het geld gleed zo in zijn eigen zak. De schurk. Met de scooter zijn we de stad uit gereden en langs dorpjes en rijstvelden gereden. Onderweg wat gedronken. Daarna de scooter teruggebracht.

Zaterdagochtend 22 oktober begon het toch te regenen. Wij met onze poncho's naar het ARMA museum gelopen. Helemaal doorweekt kwamen wij daar aan. Allerlei schilderijen van diverse kunstenaars in verschillende stijlen. Veelal traditioneel Balinees. Leuk om er doorheen te lopen. In de tuin was het lekker rondlopen, want ondertussen was het gestopt met regenen. Op de terugweg kaartjes geregeld voor de autorit naar Kuta en een excursie voor de volgende dag.

Zondag 23 oktober zijn we gaan raften. Om 9.00 uur werden we opgehaald en naar de opstapplek gebracht. Daar aangekomen kregen we een helm, zwemvest en paddel. En moesten we een eigen risico formulier ondertekenen. Daarna afgedaald via een steile trap. Na 20 minuten waren we beneden bij de rivier. Daar de boot opgegaan. Samen met 3 Australiërs. De gids was een kleine druktemaker. Maar wel grappig. Het raften was super gaaf. Veel snelle stromingen met af en toe een vrije val. 3 keer gingen we de boot uit om met onze zwemvesten aan met de stroming mee te drijven. Nog een tussenstop gemaakt om wat te drinken en te drinken. Na 2 en half uur gingen we weer aan wal. Via steile trappen weer omhoog. In een restaurantje kregen we een lunch aangeboden. Een buffet met Mie goreng, rijst, groente, kroepoek en fruit. Om half 3 waren we weer terug in ons hostel. Wat een leuke dag! 's Avonds onze rugzakken ingepakt want de volgende dag gingen we naar Kuta.

Maandag 24 oktober. Om 10.00 uur zouden wij worden opgehaald. Na een half uur wachten de maatschappij opgebeld maar opgebeld om te vragen waar hij nou bleef. Uiteindelijk kwam de auto ons 11.00 uur ophalen. De rit duurde anderhalf uur. In Kuta was het nog zoeken voor onze chauffeur naar ons hostel. Na een paar keer vragen vond hij het uiteindelijk. Na het inchecken nog wat rondgelopen door de stad. Wat een drukte!!!
De dag erna zijn we naar het strand gegaan. Erg mooi wit strand. Met een heldere blauwe zee met hele hoge golven.
In de middag begon het erg donker te worden door dreigende wolken dat we besloten om maar naar het hostel te gaan en aan het zwembad te liggen. Daar tot 18.00 uur gezeten.
's Avonds in Poppie Lane een van de vele restaurantjes opgezocht.
Woensdag 26 oktober zijn we kaartjes gaan regelen voor vrijdag voor de boottocht naar Lombok. Verder nog een dagje strand gedaan... lekker relax.
De volgende dag werden we om 14.00 uur met een auto opgehaald om naar Tanah Lot te gaan. Een tempel aan zee, ongeveer een uur van Kuta. Het schijnt daar een prachtige zonsondergang te zijn. En dat was het. Na daar rondgelopen te hebben begon langzamerhand het schouwspel. Veel foto´s gemaakt. De chauffeur stond netjes bij de uitgang op ons te wachten en reden we weer terug naar Kuta. Ongeveer 20.00 uur waren we weer bij ons hostel. Weer onze rugzakken ingepakt voor de volgende reis.

Vrijdag 28 oktober werden we om half 7 opgehaald met een minibusje en reden we naar de haven van Padangbai. Om daar de boottocht naar Lombok te maken. Met een snelle boot voerden wij in anderhalf uur naar de haven van Teluk Nare. Daar een taxi naar Senggigi. Een rit van ongeveer 40 minuten. In het hostel, die we met email hadden geboekt, werden we vriendelijk ontvangen met een welkomstdrankje. Onze bagage gedropt en lekker gezwommen in het zwembad. Wat inkopen gedaan en verder een rustige dag.
De volgende dag een scooter gehuurd voor 3 dagen en zijn gelijk richting de zuidkust gereden want dar zijn prachtige stranden. Ongeveer 3 kwartier later begon het gigantisch te regen en onweren dat wij besloten weer terug te keren. Het werd te gevaarlijk. 's Middags werd het weer droog en zijn we na een spelletje rummicub naar het strand van Senggigi gegaan en daar lekker tot 18.00 uur gelegen en gezwommen.

Zondag 30 oktober naar de watervallen in het noorden gereden met de scooter. Dit duurde 2 uur en 40 minuten. onderweg gestopt om wat te drinken en foto´s te maken. Want wat een mooi groen eiland is Lombok. Bij het startpunt om bij de watervallen te komen een kaartje gekocht. De eerste waterval was makkelijk te bereiken, ongeveer 15 minuten. De tweede waterval was wat moeilijker. Via het water, stenen en klimpartij kwamen we na 30 minuten daar aan. Wat een beloning. Erg mooi! Op de terugweg kwamen we nog enkele apen tegen die nieuwsgierig naar ons keken vanuit de bomen. Met de scooter weer 2 uur en 40 minuten terug. We kwamen in het donker weer terug in ons hostel. Daar neefje Chris gebeld, want hij is 9 geworden. Zelf was hij er niet maar Marlieke ff gesproken en nichtje Tessa en vader Koos. Weer leuk om ze te spreken!!! Gauw wat gegeten en naar bed gegaan want we waren best wel moe.
De volgende dag begon het al vroeg te regen, en kwam het met bakken uit de hemel. In het hotel spelletje rummicub gedaan. Toen het weer opklaarde zijn we kaartjes gaan regelen voor de overtocht naar Gili Air en zijn we naar een marktje gegaan met allerlei handwerk.
Wat gedronken daarna en Edwin vervolgens een traditionele massage genomen. Wat erg lekker was. Luz had er niet zo zin in en terug gegaan naar het hostel. ´s Avonds de scooter weer ingeleverd. Na het avondeten weer de rugzakken ingepakt en gaan slapen.

Dinsdag 1 november. Moesten wij ons om half 9 melden bij het ticketbureau en redden wij om .45 uur weg naar de haven Bangsal, 40 minuten van Senggigi. Bij een restaurantje werden wij afgezet om daar wat te drinken en te wachten totdat het tijd was om naar de haven te lopen. Aan de haven kregen wij onze boottickets en moesten wij wachten tot er genoeg mensen waren om de oversteek te maken. Met 30 man stapte we een bootje op vanaf het strand door eerst door het water te waden met onze bagage. Dit viel niet mee want het bootje schommelde alle kanten op. De oversteek duurde 15 minuten. Aangekomen in de haven van Gili Air stonden er paard en wagen klaar. Cidomo genaamd, Want er mogen geen gemotoriseerde voertuigen op het eiland. We namen er 1 en reden naar ons hostel. Daar verwelkomt met een drankje en werden we naar ons bungalow gebracht. Ook weer geregeld op internet. Eg leuk... met hangmat en douche buiten. Even wat gerust en daarna een leuk strandje opgezocht en heerlijk gegeten, gezond en gezwommen.

Nu zitten wij in onze bungalow dit reisverhaal te schrijven...op bed onder een klamboe. De elektriciteit is al een keer uitgevallen, wat normaal is hier.
Zo even nog een hapje eten en dan slapen. We gaan de komende dagen snorkelen, zonnen, zwemmen, paardrijden en heerlijk eten en drinken. Genieten dus!!!
Nog 10 dagen te gaan.

Dag lieve mensen tot de volgende keer... we schrijven denk ik nog 1 keer.

Veel liefs XXX

Luz en Edwin

• 01 November 2016 - 15:20

Mandy:

Mmm je zou bijna denken dat de kerel vd scooter jullie heeft aangegeven uit wraak

• 01 November 2016 - 20:44

Serena:

Klinkt heel leuk Ed! Geniet er nog van saampies! Xx

• 02 November 2016 - 05:22

Ruud:

Wauw wat een leuke en mooie dingen beleeft Ed en Luz. Wel balen van die boete en die kerel van de scooter. Pffff.
    Maar jullie hebben nog 10 dagen.
    Genieten!!!
    Doegggg X

• 02 November 2016 - 12:00

Carla:

Hoi Ed en Luz.
    Geweldig weer. Dat raften leek Mathijs en Dunja ook wel wat.
    Veel plezier aankomende 10 dagen. Snorkelen zal wel erg mooi zijn. Ben benieuwd naar de foto`s.
    Groeten van ons allen XXX

• 02 November 2016 - 12:48

Sabrien:

Wat een prachtige fotoś weer bij een leuk verhaal ;)

geniet van de laatste 10 dagen vrienden.

Dikke kus van ons

• 02 November 2016 - 13:34

Mariska:

Hoi Edwin en Luz,

Opnieuw weer geweldige foto's.
    Lekker genieten van de laatste 10 dagen.

Heel veel groetjes van Jos en Mariska

• 07 November 2016 - 22:34

Angel:

Lieve Luz en Edjuh,
    Wat een prachtige verhalen en spannende avonturen! Nog even en dan komen jullie weer thuis en horen we graag de verhalen nog een keer live.
    Een goede terugreis alvast.
    Liefs, Angelique en Ernst.

• 08 November 2016 - 21:09

Mir En Gies:

Ha die Ed en Luz, beetje late reactie. Wat maken jullie veel mee zeg. Maar superveel mooie ontmoetingen en bezienswaardigheden. Benieuwd naar de foto's. Nog maar een paar dagen hé!! Nog heeeeel veel plezier en geniet. Dikke kus van Mir en Gies.

• 10 November 2016 - 11:38

Wil Spang:

Ohhhh wat een prachtige reis is het toch. Wederom bedankt voor jullie mooie reisverslag. Geniet er nog van de laatste dagen.
    Groetjes van ons allemaal van de soendastraat.

Tags: Luzedje