San Pedro de Atacama, Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama, Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama, Uyuni

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

18 Oktober 2011 | Bolivia, Uyuni

Hoi allemaal!!!

Wat leuk al jullie reacties.
@Mo....Que le dijo la hormiga al elefante? Tienes un moco. Wat zegt een mier tegen een olifant? Je hebt een snottebel. Whaaaaaahhhhh!!!!!

We zitten nu in Uyuni Bolivia na een week zandhappen.
Dinsdag 11 oktober kwamen we rond 13.00 uur aan in San Pedro de Atacama.
Een erg stoffig dorpje, midden in de woestijn.
We hebben eerst een hostel opgezocht en de eerste die wij in gedachte hadden was meteen raak.
Eerst lekker opgefrist en wat rondgelopen voor de excursies die wij de komende tijd wilden gaan doen.
Alvast voor de volgende dag een excursie geboekt naar Valle de la Luna.
Daarna lekker wat gegeten en vroeg ons bed in gegaan want het was een zware dag.

De volgende ochtend hebben we lekker lang uitgeslapen, ontbeten,op de plaza in het zonnetje gezeten.
Om 14.00 uur zijn we vertrokken met een busje naar Valle de la Luna.
We zaten met een paar Hollanders, Australier en een Braziliaans stel.
Erg gezellig.
We reden naar de vallei waar hoge rotsen zijn en bijzondere vormen hebben.
In het verleden stroomde er een rivier maar nu alleen nog maar stof. Door de werking van het zout hoorde je de rotsen kraken.
Daarna reden we naar een grot toe, daar zijn we in gegaan.
Al klimmend en dalend met 1 klein zaklampje kwamen we er de andere kant weer uit.
Was best wel zwaar zo op deze hoogte.
Daarna reden we de woestijn in met prachtige uitzichten op zandhellingen.
Tenslotte reden we naar een heel hoog punt om van daaruit de zonsondergang te bekijken.....wat erg mooi was. We zagen een paar vulkanen in de verte wat erg indrukwekkend was.
Daarna zijn we terug gegaan naar het dorp en zijn we een hapje gaan eten.

De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar een pre- Colobiaanse ruine gereden.
Dit was ongeveer 3 km van het dorp vandaan, maar door de hoogte viel dat nog best wel tegen. Het was veel omhoog. Terug ging dus een stuk sneller.
De ruine was erg indrukwekkend en was tegen een berg gebouwd.
Door de Incas´s en de spanjaarden is het geprobeerd te veroveren.
Wat uiteindelijk na vele jaren met veel bloedvergieten is gelukt.
Een klein stukje verderop waren gezichten uitgehouwen uit de rotsen, wat er bijzonder uitzag. Hier hebben we wat gegeten en gedronken en terug gereden met de fiets.
´s Middags zijn we naar het museum gegaan. Hier wordt de eerste mens beschreven die dit gebied bevolkte.
En hoe die zich ging ontwikkelen.
Er liggen verschillende gebruiksvoorwerpen.
Daarna een excursie geboekt naar de el Tatio geisers en de excursie van 3 dagen naar Salar de Uyuni.

De volgende ochtend werden wij al om 04.15 uur bij ons hostel opgepikt en reden wij naar de geisers van el Tatio.
Dit is zo vroeg omdat je dan de stoom beter kunt zien i.v.m. de kou.
-15 gr.carrrrambaaaaaaa!!!
We moesten ons daarom ook heel warm aankleden.
Truien, jassen, mutsen, handschoenen.
En nog was het niet genoeg, de wind ging er dwars doorheen!!!!
Maar wat was het geweldig om te zien.
Daar rondgelopen, veel foto´s gemaakt. En toen kwam het ontbijt.... broodjes en met in de geisers opgewarmde melk, voor in de koffie en chocolademelk, wat lekker was.
Daarna reden we een stukje verder, naar een hele grote geiser. Daar kon je ook zwemmen. Maar dat hebben we maar niet gedaan. Veel te koud als je eruit kwam!!! Onderweg terug nog een paar keer gestopt voor foto´s te maken, o.a. kwamen we nog wat Vacunas(lama´s) tegen.
Om 12.00 uur waren we weer terug bij ons hostel.
Even een middagdutje gedaan, want het was wel heel vroeg vanochtend.
´s Avonds een hapje gegeten en eten en drinken ingeslagen voor de 3 daagse excursie van morgen.

On 8.00 uur werden we opgehaald met een busje en zijn we naar de Boliviaanse grens gereden. Daar een stempel in ons paspoort gekregen en zijn we overgestapt in een 4x4 jeep.
De groep bestond uit een Frans stel, een Australisch stel en wij.
De chaufeur is Boliviaans en sprak bijna geen engels.
Maar gelukkig kennen wij wel een paar woorden en sprak het Franse stel aardig Spaans.
Alle bagage werd bovenop de jeep vastgebonden en toen kon het avontuur beginnen.
We reden naar verschillende lagunes met verschillende kleuren. Blauw, groen, rood.
En zo worden ze ook genoemd. Laguna Verde, etc.
Bij een warm waterbron kon gezwommen worden, Luz had daar niet zo´n zin in, dus die maakte de foto´s.
Bij ons hostel midden in de woestijn hebben we geluncht en een siesta gehouden.We lagen met 6 man in 1 kamer.Na een uurtje werden we gewekt en kregen we warme thee en koffie met koekjes erbij.
Hierna zijn we naar de flamingo´s gegaan in de Lagune Colorado.Deze Lagune kleurt naar mate de dag vorderd rood,dit komt door de mineralen.Er waren hier heel veel flamingo´s.Na 1 uurtje zijn we terug gegaan naar ons onderkomen.Hier hebben we gegeten en wat gekaart.Het was al aardig koud geworden.Hier hebben ze namelijk geen verwarming,het was dus back to basic.
We hadden elk wel 8 dekens wat ook weer niet eenvoudig was want het was erg zwaar.Het hielp ook eigenlijk niet,het bleef koud.Het voelde aan als -20 graden.aiaiaia dus niet echt een goede nacht gehad.Nog eruit geweest om te plassen na vele malen dit te hebben uitgesteld i.v.m de ongelooflijke kou.

Om 07.30 de volgende ochtend werden we gewekt met een lekker ontbijtje.Even alleen maar ons gezicht gewassen met ijskoud water want warm water hebben ze daar niet.
Vol goede moed zijn we weer verder gegaan de woestijn in.
Hier hebben we nog meer Lagunes bekeken en er was een soort van landschap van Dali.Waar je rotspartijen met vreemde vormen kunt zien.Tussendoor nog een lekkere lunch voorgeschoteld gekregen wat de chaufeur had meegenomen.
Om ongeveer 16.00 uur weer aangekomen bij ons volgende onderkomen.Dit keer wat luxer.Hier had je warm water, een eigen kamer en alles was van zout gemaakt.
Eerst wat gegeten en wederom een kaartje gelegd.Een van onze medereiziger was ziek geworden en lag te rillen in bed.Nog dezelfde avond heeft onze chaufeur haar naar het dichtbijzijnde ziekenhuis gebracht waar ze een injectie kreeg en zich weer beter voelde.
De volgende ochtend zijn we naar de zoutvlaktes gereden.Eerst een eiland bezocht midden op deze vlakte,Isla de Pescado.Hier 1 uur rondgelopen en vele cactussen bekeken.Er was er 1 van 900 jaar oud!!!!!!!
Toen verder gereden de zoutvlakte op en hier gestopt om wat leuke foto´s te maken.Nog verder gereden en kwamen we bij een museum aan wat gesloten was.Hier hebben we geluncht en zijn we daarna naar een treinenbegraafplaats gegaan.Hier staan oude treinen veelal engelse die uitgerangeerd zijn.Toen bleek het nog maar 15 min naar Uyuni te zijn.Onze eindbestemming.Hier werd onze bagage uitgeladen en zijn we op zoek gegaan naar een hostel wat Edwin al had opgezocht in de lonely planet.
Het waren 3 ontzettende leuke maar zeer vermoeiende dagen.Maar het was het allemaal waard!!!!

Dezelfde avond gelijk bustickets gekocht naar La Paz.We hebben namelijk besloeten om niet eerst naar Oruro te gaan,want we zouden daar midden in de nacht aankomen en daar hebben we niet zo´n zin in.
In La Paz woont Luz haar zus Marlieke en daar gaan we de komende dagen doorbrengen en samen mee rondreizen.

Vanavond om 20.00 uur vertrekken wij naar La Paz voor een 10 uur durende en hobbelige rit.
Tot gauw weer schrijfs.
Veel liefs van ons.

Luz en Edwin

• 18 Oktober 2011 - 19:58

Mandy:

Wat heerlijk allemaal voor jullie dat reizen, geniet van de ontdekkingen....Gaan jullie wel richting de warmte of blijft het zo? oei -15 graden...brrrrrr

Liefs Mandy

• 18 Oktober 2011 - 21:50

Neelis:

Weer een hoop meegemaakt lees ik, Hier is het vandaag ook koud en afzien, heb de thermostaat maar even een paar graden hoger gezet. Geniet maar van het weerzien met je zus Luz en jij natuurlijk ook Edje. Ga nu effe de foto's bekijken.

• 18 Oktober 2011 - 22:10

Marcolepsie:

Hola daklozen. Wat een kou, konden jullie niet tegen elkaar aankruipen? Of is dat veboden daaro... Hiero inmiddels herstweer met hier en daar een pinguin. Veel plezier nog daar en Luz is de allerliefste Poca Hontas. Waar zijn de foto's???

• 19 Oktober 2011 - 06:20

Judith En Peter :

Hoi Edwin & Luz!

Klinkt allemaal erg goed hoor! En wat een mooie foto's :)

Geniet er nog van!

Groetjes van Judith en Peter

• 19 Oktober 2011 - 08:03

Ineke:

Lekker warm daar bij jullie, toch maar die olifant lenen om tegen aan te kruipen.
    10 uur lekker hobbelen is ook niet rot, krijg je het vanzelf warm van.
    Gaaf om Luz haar zus weer te zien.
    Los olifantos van neke

• 19 Oktober 2011 - 17:31

Sandra De Graaf:

Hoi Lieve Luz en Ed,
    Wat maken jullie een mooie reis jho potverdikkeme.
    Ik zit helemaal te genieten als ik jullie reisverslag zitten lezen>
    Blijf lekker genieten en mooie plekken bewonderen heel veel plezier.
    Lieve groeten

• 19 Oktober 2011 - 18:32

Hugo En Carla:

Wat een conditie moeten jullie toch onderhand hebben. Ik doe het niet na, s`nachts ijskoud 'slapen' en wachten tot het weer licht wordt. Petje af hoor. Wel ontzettende mooie foto`s.
    Geniet van de hereniging met je zus / schoonzus.

• 19 Oktober 2011 - 20:21

Mo:

Wat een prachtige foto's!!!
    Wel bikkelen zeg die tocht. Tja en dan zie je de foto's en begrijp je dat het de moeite waard is.
    Reis ze en veel plezier bij je zus

x
    mo

• 20 Oktober 2011 - 07:39

Angel:

Echte Nederlanders hoor...op de fiets...! Prachtige foto's. Hey Ed, wel knap dat je ook nog je duim los kan laten met zo'n rots! Veel plezier nog.

Liefs, Val, Pien en Angel XXX

• 20 Oktober 2011 - 12:37

Mariska:

Hallo Edwin en Luz,

Weer veel gezien en wat zijn het geweldige foto's.
    Jos weet het nog niet maar de volgende keer ga ik mee.
    Liefs Mariska

• 24 Oktober 2011 - 18:04

Maria José En Ruud:

Ha lief broerke en schone zus!!

Geweldig allemaal. Wat een mooie verhalen en foto's.
    Jij wordt ook met de dag sterker hé Ed.
    En wat een kou brrrrrrrr.
    Maar ach kan je elkaar lekker warm houden toch?.
    O ja waarom heb je Luzje niet gedumpt in die grotten.
    Nu was de kans. Nee hoor Luz we houden van je. hahaha.
    Maria José volgt jullie ook via mij en ze vindt het geweldig.
    Beijos,
    Maria José en Ruud

• 25 Oktober 2011 - 11:58

Arthur:

Hé Ed en Luz, wat een geweldige verhalen weer. En hoe was het weerzien met Marlieke en de kids? Het lange reizen in bussen is af en toe flink afzien zo te lezen. Veel plezier nog.... enne, laat je lekker onderspugen door de lama's ; )

• 26 Oktober 2011 - 11:58

Chris:

Hey Chris zegers & Floortje dressing,
    Wat een super-foto's weer..!
    Die woestijn...adembenemend prachtig!
    Fijn dat jullie zo genieten en zoveel indrukken opdoen, dat is iets dat je je leven nooit meer vergeet.
    Denk zelf met smart terug aan amerika als ik jullie foto's bekijk.
    Leuke foto v die lamaaaa, en kijk uit, want JA ze spugen echt als ze boos zijn..
    Heel veel genieten en tot hoors!
    Liefs uit het kikkerlandje,xxx

• 30 Oktober 2011 - 16:26

Ary En Helma:

Hoi reizigers,
    Wat een leuke verslagen en geweldige foto's. We genieten op afstand mee. Jullie zullen onderhand wel bij Marlieke zijn. Doe haar onze groeten. We blijven jullie volgen.