Cochabamba-La Paz-Sorata-La Paz-Arica-Santiago - Reisverslag uit , van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Cochabamba-La Paz-Sorata-La Paz-Arica-Santiago - Reisverslag uit , van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Cochabamba-La Paz-Sorata-La Paz-Arica-Santiago

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

10 November 2011 | ,

Hola flia y amigos, que tal?

We zitten nu in Santiago en onze laatste dag is ingegaan!!! Maar laten we beginnen met waar we zijn geeindigd bij ons vorige verslag.

Zondag 30 oktober zijn we na de verjaardag van Christian om 23.00 uur met de bus vertrokken naar Cochabamba.
De rit duurde ongeveer 7 uur dus vroeg in de ochtend aangekomen.
Van te voren hadden we van vrienden van Marlieke een adres van een hotel gekregen. Dus daar zijn we gelijk met een taxi heen gegaan.
Het hotel bleek minder charmant dan ons werd verteld maar vooruit, het is maar voor 1 nacht. Bij het inchecken trok een vrouw, die in het hotel had gelogeerd, aan Luz haar rugzak en vertelde dat wij hier beter niet konden verblijven want er was uit hun kamer een dure ketting gestolen. De balimedewerker die ons net aan het inchecken was was not amused. We zijn toch maar gebleven.
In de buurt vonden we een leuk restaurantje en daar heerlijk ontbeten.
Daarna zijn we de buurt gaan verkennen. Op de plaza 21 septiembre was het gezellig en de zon scheen. We hebben er heerlijk gezeten met een ijsje.
Weer terug in het hotel hebben we een siesta genomen.
´s Avonds zijn we bij een Mexicaans restaurant gaan eten.

De volgende ochtend hebben we de tickets voor de bus terug naar La Paz gehaald van 15.30 uur.Want dan is het Allerheiligen, wat wij gaan meevieren met Marlieke.
Daarna zijn we met een taxi naar het Christusbeeld gegaan. Dit beeld staat op een berg. Het beeld is 33 meter hoog en wint het van het Christusbeeld in Rio de Jenero.
Eerst zijn we met de kabelbaan naar naar boven gegaan. En eenmaal boven hebben we rond gewandeld. Veel foto´s gemaakt van het uitzicht over de stad en van het beeld.
Nog een ijsje gegeten, want het was behoorlijk warm.
Daarna weer terug naar beneden met de kabelbaan.
Halverwegen stonden we een paar minuten stil...oooeps. Was gelukkig weer snel verholpen.

Weer terug in het hotel hebben we onze rugzakken gepakt en zijn met de taxi naar het busstation gegaan.
Tijdens de rit met de bus hadden we naast ons een vrouw uit Cochabamba waar we gezellig mee hebben gepraat.
Naast haar zat een meisje van het platteland. Ze zag eruit als 6 maar ze bleek 9 te zijn. Ze pastte tijdens de rit op haar peuter zusje. Haar moeder zat ook in de bus. Ze waren erg arm. Dus we stopten het kind van alles toe. Snoep, ijs, fruit.Het meisje vertelde dat ze hoopte dat ze met Allerheiligen heel veel eten zal krijgen (verderop vertellen wij hier meer over).

Om 24.00 uur kwamen we weer in ons hotel in La Paz aan. We hadden weer onze zelfde kamer.En zijn gelijk in bed gekropen.

´s Morgens belde Marlieke ons op om af te spreken hoe laat we naar de begraafplaats gingen voor Allerheiligen.Om 10.00 uur zijn we gegaan.Toen we daar aan kwamen zijn we rond gaan lopen en het was er goed druk.Ook een vriendin van marlieke weer ontmoet en daar weer vrienden van.Samen zijn we over de begraafplaats gaan lopen.Overal zag je mensen bij de graven staan/zitten en ze waren bezig om bloemen en andere dingen neer te zetten wat met de overledene te maken had.Ook werden er liederen gezongen en gebeden voor de overledenen.Veel arme mensen van het platteland bidden mee en krijgen hiervoor eten.Dit is dus wat dat meisje vertelde die bij ons in de bus zat.We hopen dat ze heeeeel veeeeel eten heeft gehad.
Hierna zijn we meegegaan naar de ouders van Borys om mee te eten met de familie Dit is traditioneel,de kinderen van Marlieke waren er ook.
We zijn nog wat boodschappen gaan doen voort de volgende dag.We gaan naar een vakantiehuisje in Sorata van de baas van Marlieke.Het is zo´n 3a4 uur met een busje.

De volgende dag vertrokken we op tijd.Onderweg in de bergen was het heel mistig geworden.Je kon echt weinig zien,in Nederland had je je mistlamp aan moeten doen.Maar in Bolivia werkt dat anders.Erg weinig licht en maar inhalen jonbgens.Het was bijna een doodervaring.We zagen ineens 2 lichten op ons afkomen.Achter ons in de bus begon een oudere man te schelden.Maar de chaufeur bleef er rustig onder.Gelukkig kwamen we er veilig aan.We moesten wel even zoeken waar het huisje was.Het bleek een schattig huisje te zijn met een eigen erf.De oppasser heeft het water aangesloten.Onze spullen binnen gezet en zijn toen naar het dorpje gelopen.Wat brood gekocht en toen weer terug gelopen.We zijn later nog een heel stuk gaan lopen naar de rivier die beneden in de vallei was.We moesten zelf de weg zoeken maar gelukkig hadden we ineens een hond die met ons meeliep.De kinderen hebben hem Chocco genoemd.Het was een lief beest.Beneden aangekomen wat mooie foto´s gemaakt en wat gespeeld en toen moesten we weer terug voordat het donker zou worden.
In het dorp hebben we ´s avonds Pizza gegeten en daarna lekker vroeg naar bed.

´s Morgens weer in het dorp gaan ontbijten en gekeken wat we verder konden doen.We zijn uiteinbdelijk uit het dorp gelopen en kwamen we weer bij de rivier terecht.Hier hebben we heerlijk in de zon gezeten en de kinderen hebben lekker gespeeld.Ook hebben de muggen flink van ons genoten,bleek later!!!Op de terugweg een ijsje gegeten en rustig terug gelopen naar het huisje.Onderweg gelijk de bustickets voor de terugreis naar La Paz.We hebben de bus genomen van 16.00 uur.Gelukkig was de terugweg een stuk aangenamer met veel zon.De kinderen waren al snel in slaap gevallen.Tessa zat voorin bij Ed en heeft de hele rit op zijn schoot geslapen.
We zijn gelijk in onze vuile kleding in een luxe restaurant gaan eten.We werden zowaar binnen gelaten.We hebben echt heeeerlijk gegeten.Naar ons hotel gegaan en we zouden hun weer de volgende dag ontmoeten.

Zaterdag 5 november zijn we eerst bustickets gaan halen voor de reis naar Arica (Chili) en zijn we gaan zwemmen met Marlieke en de kids.Eerst wat gegeten en toen ´s middags naar het zwembad en de sauna.Het was onze laatste dag samen en het was heerlijk.Om ongeveer 17.30 uur hebben we ze gekust en afscheid genomen,snik,snik.We komen ZEKER terug!!!!!We zijn naar het hotel gegaan en zijn nog even wat gaan eten en op tijd naar bed want de volgende dag vertrok de bus om 07.00 uur.

In Arica aangekomen hebben we een hostel gevonden en zijn gelijk wat te eten gaan zoeken.De busreis zou ongeveer 7 uur duren maar het bleek veel langer te zijn,namelijk z´n 12 uur.De volgende dag bleek het erg bewolkt(hebben wij weer,waar wij komen gaat de zon spontaan weg)We zijn wat over de marktjes gelopen en toen was de zon er weer.We zijn gelijk onze zwemspullen gaan pakken en zijn naar het strand getogen.Heerlijk gelegen en wat bruin geworden.´s Avonds lekker vis gegeten met salade en tevreden naar bed gegaan.

Dinsdag 8 november zijn we met de bus naar Valparaiso gegaan.Onze langste busrit zou dit worden ...30 uur!!!!!
In Valparaiso aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een hostel.Nou dat bleek niet eenvoudig.We hebben bij velen aangeklopt maar nergens hadden ze plek.Uiteindelijk maar besloten om gelijk door te reizen naar Santiago,jammer maar helaas.
In Santiago hebben we gelijk een hotel gevonden die wij wilden.We hebben hier al 1 nacht geslapen toen we terug kwamen uit Isla de Pascua.
Even snel wat gaan eten en ons bed in en lekker geslapen tot 9 uur.

Vandaag wat rondgelopen in het centrum en lekker genoten van de zon in het park.Nu zitten wij nog ons laatste verslag te maken en morgen vliegen we om 17.30 uur weer naar Nederland,via Parijs.We komen op zaterdag 12 november aan in Amsterdam om 14.20 uur.
Het waren 7 TE GEKKE weken en we hebben volop genoten van alles.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties op onze reisverslagen.Het is altijd erg leuk om dat te lezen.
Ook willen we Marlieke en Alejandra bedanken voor de geweldige leuke tijd!!!!

Dikke kus en tot gauw ziens.

Edwin en Luz

• 11 November 2011 - 09:35

Marcolepsie:

Hola, mag ik jullie hier even op wijzen?:
    "Christus de Verlosser (Portugees: Cristo Redentor) is een groot standbeeld van Jezus Christus in de stad Rio de Janeiro in Brazilië. Het beeld is 38 meter hoog, en staat op de 710 meter hoge berg Corcovado, uitkijkend over de stad Rio de Janeiro."
    Oftewel jullie beeldje van 33 meter in La Paz mist toch nog wel een stukkie:-) Ik vind dat je het vak van journalist wel goed moet uitvoeren.... Dussuh, volgende keer verschillende bronnen vergelijken (tip + les 1: één bron is géén bron!) + hoor en wederhoor etc.
    Tot snel in Hollanda!

• 11 November 2011 - 11:05

Angel:

Jaaaaaaaaaaaaaaa! Jullie komen weer thuis!! We hebben jullie gemist dus zijn we blij dat jullie er binnenkort weer zijn. Een goede reis! XXX Val, Pien en Angel

• 11 November 2011 - 12:04

Chris:

Hai guys!
    Wat een gezellig hotel in La paz, lijkt wel een huisje uit de efteling met dat gezellige kacheltje, echt knus!
    Ik blijf me verbazen over de prachtige natuur en overdaad aan cultuur die ik elke keer zie op jullie foto's..geweldiggg!
    Verheug me er toch ook wel op dat je weer in de buurt bent Luzy..!
    Al zal t afkicken voor je zijn..hihi..liefs voor jullie beiden en veilige terug reis!

• 11 November 2011 - 18:01

Maaike:

Goede reis terug!!! Hopelijk kunnen jullie thuis nog een beetje uitrusten voor dat het gewone leven weer van start gaat.... 7 weken vakantie is natuurlijk niet niks..
    Dikke kus en tot mails, sms, of ziens...

• 11 November 2011 - 19:42

Arthur:

Hé Luzedje! Geweldige wijsheid heeft die Marco weer in pacht hè, kunnen we nog wat van leren : ) Morgen is het weer zover, die 7 weken zijn wel voorbij gevlogen zeg. Maar jullie hebben het fantastisch gehad! Fijne reis terug... en tot morgen op Schiphol!
    Liefs Art

• 13 November 2011 - 11:37

Mo:

Superreis!!! En welkom thuis!

x
    mo

• 13 November 2011 - 20:26

Linda:

Hai luitjes
    Nou het is weer voorbij,jullie bijzondere vakantie.
    Ik heb jullie ervaringen en belevenissen met plezier gelezen.
    Ik spreek je gauw luz ,bij een hapje en een drankje.
    Ja we gaan gezellig weer iets afspreken.

WELKOM THUIS. Groetjes X linda