La Paz-Rurrenabaque-La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu La Paz-Rurrenabaque-La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

La Paz-Rurrenabaque-La Paz

Door: Luz en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

30 Oktober 2011 | Bolivia, La Paz

Hallo allemaal,

Zo hier zijn we dan weer!!!!
Na 10 uur heen en weer geschud te zijn zijn we op 19 oktober dan in La Paz aangekomen.We waren er al vroeg in de ochtend.We hebben een taxi genomen naar het huis van Marlieke.De chaufeur wist niet precies waar het was maar gelukkig kwam Marlieke al rennend naar buiten.Het was weer een leuk en warm weerzien.Wat zitten kletsen en wat gegeten en toen nog even lekker onder de warme douche,mmm.Ondertussen was Christian ook wakker geworden.Nadat we allemaal klaar waren zijn we Christian naar school gaan brengen.
Hierna zijn we met Marlieke naar haar werk gegaan.Hier hebben we wat collega's ontmoet.Marlieke moest nog wat regelen op kantoor en wij konden even achter de computer.
Tussen de middag zijn we Christian weer gaan ophalen en zijn we hem naar de Nederlandse school gaan brengen.We zijn later naar het centrum gegaan om een Hostel te zoeken.We hebben een hele leuke gevonden en hebben gelijk voor 5 dagen geboekt.Tessa was ook inmiddels uit van school en we zijn met zijn allen weer naar het huis van Marlieke gegaan.We hebben onze rugzakken gehaald en zijn naar ons hostel gegaan.we zijn op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag hebben we na het ontbijt onze vuile was weggebracht,dat was wel nodig na 3 dagen zoutvlaktes.In de middag hebben we afgesproken met Marlieke om naar de markt te gaan.We hebben een busje genomen en zijn helemaal naar de bovenkant van de markt gegaan om vervolgens naar beneden te lopen over de markt.Ze verkopen er echt van alles.We eindigden bij de heksenmarkt.Daar verkopen ze kruiden,beeldjes,lamafeutussen en je kan er amuletten met kruiden kopen wat speciaal wordt samengesteld naar gelang je wensen.Ook hebben we nog tussendoor Api gedronken=Boliviaanse drank.
S'avonds hebben we met zijn allen Pizza gegeten en wij zijn daarna terug gegaan naar ons hostel.

De volgende dag zijn we in de ochtend naar een museum gegaan met Marlieke.Het ging over de geschiedenis van Bolivia.S'middags zijn we met de kinderen en de oppas Maria naar de dierentuin geweest.De kinderen vonden het helemaal geweldig.s'Avonds zijn we met Borys,Marlieke en de kinderen naar een apart restaurant geweest.Alles word hier met coca bladeren bereid.Het was erg lekker allemaal.

De volgende dag zaterdag 22 okt zijn we al vroeg opgestaan omdat we naar een opgraving gingen,Tiwanaku.Dit is een ceremonieel centrum van de Tiwanaku en is meer dan 1000 jaar oud.We hadden een gids genomen en die wist er natuurlijk veel over te vertellen.s'Middags waren we weer terug in la Paz.
s'Avonds zijn we met Marlieke naar een restaurant gegaan waar er een optreden was van the Beatles coverband.Hier hebben we lekker gegeten en ondertussen genoten van het optreden.

Zondag zijn we met zijn allen en Borys naar de Valle de la Lunna gegaan.Een plek net buiten La Paz waar je door rotsformaties kunt lopen.Deze rotsformaties zien eruit als het landschap van de maan.Het was wel afzien want het was een hete dag.Om af te koelen zijn we een ijsje gaan eten.Wij zijn naar ons hostel gegaan om onze spullen te pakken voor onze volgende reis naar Rurrrenabaque de dag erna.Na het pakken zijn we de spullen die we niet meenamen, naar Marlieke gaan brengen en hebben heerlijke pannenkoeken gegeten.
Daarna een taxi terug naar het hostel genomen en vroeg naar bed gegaan.

Maandag 24 oktober zijn we om 11.05 uur in de ochtend in een piepklein vliegtuigje vertrokken naar Rurrenabaque.
Een klein dorpje midden in het westelijk Amazonegebied.
Het is ongeveer een 45 minuten durende vlucht.
Dwars door het Andesgebergte.
Toen we daar aankwamen werden we al direct overvallen door de warmte..bloedheet.
We hadden een leuk hostelletje gevonden. Onze spullen gedropt en gelijk op zoek gegaan naar excurcies.
Na veel zoekwerk hadden we een leuke gevonden. 3 Dagen naar de Pampas.
We vertrokken de volgende ochtend om 9.00 uur met een 4x4 jeep. Met een ander stel en de gids.
De weg was hobbelig en erg stoffig en duurde 3 uur.
Eenmaal aangekomen in Santa Rosa betrokken we onze lodge die midden in het oerwoud ligt.
Even een lekkere koude douche genomen en daarna een heerlijke lunch. Even nog een siësta genomen.
's Middags zijn we met een bootje de rivier Tupuani afgedaald en vele dieren gespot. Kaaimannen, Capibaras, vele vogels, aapjes, etc.
Erg indrukwekkend. Na het avondeten zijn we lekker gaan slapen onder een klamboe.
We werden die nacht wreed verstoord door onweer en harde regen en wind.
De volgende ochtend regende het nog steeds maar zijn we toch gaan vissen op piranas. Met een stuk vlees aan het haakje deden we verwoede pogingen mar helaas... ze aten wel het vlees maar waren zo slim om zich niet te laten vangen.
Geen pirana voor het avondeten!!!
Na de luch zijn we op zoek gegaan naar roze dolfijnen. Hiervoor moesten we verder de rivier op.
Het was ondertussen gestopt met regenen en kwam de zon voorzichtig weer te voorschijn.
We hebben inderdaad de roze dolfijn gezien...geweldig!!!
Wat een fascinerende dieren zijn het.
Ze wilden helaas niet met ons spelen, maar kwamen wel zo nu en dan even kijken en om onze boot zwemmen.
Het was inmiddels al laat in de midden en moesten terugvaren naar de lodge.In het donker kwamen we er aan. We konden gelijk aanschuiven aan tafel voor het eten.

De volgende dag, onze laatste, zijn we op zoek gegaan naar Anakonda's.
Helaas hebben we deze niet gevonden. Wel een ratelslang...in elk geval iets!
's Middags na de lunch zijn we weer weggebracht met de auto naar Rurrenabaque. Daar een heerlijke warme douche genomen en vroeg ons bed in want om 7 uur in de ochtend vloog ons vliegtuig terug naar La Paz.

In La Paz aangekomen hebben we in ons hostel een paar uur geslapen om 's middags Christian zijn verjaardagsfeestje te vieren, bij zijn opa en oma thuis.
Het was er lekker druk met z'n vriedjes en vriendinnetjes. Veel kadootjes, taart en limonade.
Daarna hebben we onze spullen opgehaald bij Marlieke en terug gegaan naar ons hostel.
Zaterdag hebben we heerlijk uitgeslapen, onze bustickets voor naar Cochabamba gekocht, kadootje voor Christian gekocht en 's avonds met Marlieke, de kinderen en wat collega's naar een voetbalwedstrijd gegaan. Bolivar- Tigre. Een clasico.
Het zijn de 2 voetbalteams uit La Paz.
De wedstrijd was spannend maar Bolivar was duidelijk de sterkere en won dus ook met 3-1.

Vandaag, 30 oktober, is Christian dus echt jarig... 4 jaar!!!
We waren uitgenodigd om dit te vieren bij opa en oma met een BBQ.
Er was veel familie..erg gezellig.
Christian was blij met ons kado, een robot die 2 autootjes wegschiet.

Vanavond om 23.00 uur vertrekken wij naar Cochabamba, een rit van 7 uur.
Heel veel liefs en tot gauw,

Luz en Edwin

• 31 Oktober 2011 - 08:02

Mirna:

Que preciosos lugares estan visitando!!!
    Me dio miedito el caiman y la vibora de cascabel !!!!
    Un beso enorme y que lo disfruten muchísimo!!
    Mirna.

• 31 Oktober 2011 - 12:11

Hugo En Carla:

Geweldig allemaal. Dat we jullie ook mochten zien als echte hooligans, stoer hoor.
    Fijn dat jullie het zo gezellig hebben gehad met Luz haar familie. Mooie foto`s hebben jullie weer gemaakt. Hopelijk viel de rit van 7 uur mee.
    Groeten Carla

• 01 November 2011 - 02:24

Rogine Carrière:

Ooooowww gelukkig heb ik jullie nog gevonden :-) Over 11 dagen al thuis dus kannut staartje meepikken :-) Ga morgen op me gemakkie jullie diary doorspitten en lekker fotootjes kijken!! Hé lieve mensen ik wens jullie nog heel veel mooie monumentjes en hoop jullie weer eens te zien. Ms avondje Huize Luzedje video van Da Trip gluren??? :-) I'll be there hahaha nodig mezelf wel uit hoor! Dikke kussen vanaf de Zoetermeerse kleigronden! XXX

• 01 November 2011 - 02:28

Rogine Carrière:

Haha Ed - lach ik terwijl mijn doos sigarettentabak op zijn kop op mijn laminaat belandt maar dit ter zijde - ik lach me gek om die foto van jou met die pinata; ik zag niet 1 2 3 dat je op stoel stond en was dus eerst errug verbaasd over de kleine mensjes op die foto, ik dacht ja ja Edje groooote jonguh maar zoooo groot?!?! :-D X

• 01 November 2011 - 07:48

Chris:

Jeetje..zwemmen met een roze dolfijn en op zoek naar anaconda's..Jullie zijn echtttt avontuurlijk en niet bepaald bang uitgevallen!
    Vanmorgen stond Beau te roepen en te tieren omdat er een lieveheersbeestje in de badkamer zat..
    Ik zal hem straks jullie verhalen es vertellen, dan kan hij zich nog een beetje extra schamen!
    Lieverds, nog veeeel plezier en voorzichtig aan he?!

• 01 November 2011 - 08:00

Chris:

Nog even; Super-mooie foto's weer, en wat hebben jullie veel diersoorten gezien en goed vastgelegt op de plaat!
    En jij ziet er stralend uit Luz, wat ben je toch een mooi vrouwtje.
    Let je goed op haar Ed?
    En op jezelf ook natuurlijk, liefs van mij!

• 01 November 2011 - 08:30

Maaike:

Jeetje wat maken jullie toch geweldige reizen!!!
    Veel plezier nog.... enne veel liefs uit Bonn

• 01 November 2011 - 09:38

Marcolepsie:

Het zijn weer prachtige verhalen en foto's lieve familieleden. Maaruh, wat een slappe hap met dat vissen op piranas... Beetje vent hangt zijn snikkel in het water Ed. Tsja, vroegah in dienst was dit gesneden koek met de hoofdletter G. In die tijd werden kaaimannen gewoon aaimannen genoemd en gingen we lachend op de foto met zo'n beest op je rug. Voor de kranige mensch wel te verstaan. Hadden jullie trouwens die roze flipper niet aan de haak kunnen slaan. Zag er uit als een lekker stukkie sushi:-) Hasta luego!

• 01 November 2011 - 19:37

Linda:

He luitjes
    Zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin en het erg druk,leuk druk .
    Weer mooie verhalen en bijzondere foto´s,ook van de dieren. Wat vliegt de tijd he.
    Jullie zijn alweer 5 weken aan het reizen. Nou geniet er nog 2 weken van,en dan hoor ik de mooie,leuke en indrukwekkende verhalen wel van jullie.
    Groetjes & X linda

• 02 November 2011 - 15:17

Mariska:

Hoi Ed en Luz,
    Wat schitterend de Valle de la Luna, en de indrukwekkende bootreis over de rivier.
    Wat zullen jullie genieten.
    Groeten en nog veel plezier toegewenst.
    Jos en Mariska

• 03 November 2011 - 17:26

Carina:

wat een leuk verslag veel gedaan en hele mooie fotos :D groetjesxxx carina hopelijk hebben jullie mijn sms terug ontvangen

• 06 November 2011 - 15:21

Conny:

Dag Luz en Edwin,
    Ook ik heb jullie gevonden wel een beetje laat maaaar beter laat dan nooit .
    wat een leuk reisverslag,wat een werk, en prachtige foto's jullie hebben weer een hoop gezien geniet van de laatste vakantiedagen en tot gauw.

groeten van Ab en Conny

• 06 November 2011 - 16:55

Janny ( Van Gilst ):

Bedankt voor jullie leuk reisverslag, vooral de Heksenmarkt en het Ceremonieel centrum lijkt me
    interessant om te bezoeken.En mooie foto's o.a mooie vogels.!Ook leuke foto's van het verjaardagsfeestje. Nog een leuke voortzetting van de reis!

Groetjes Janny