Salta-Iguazu - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu Salta-Iguazu - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Luz en Edwin - WaarBenJij.nu

Salta-Iguazu

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Luz en Edwin

18 Oktober 2009 | Argentinië, Salta

Hallo allemaal in het verre Nederland,

Zoals in het vorige verslag geschreven,gingen wij dus op zoek naar excursies in het zonnige Salta.Dit was eigenlijk geen probleem!Overal heb je kleine excursieburo´s.Ook word je overal aangeklampt om excursies te boeken.Uiteindelijk een bureautje gevonden met zelfs 20% korting.We boekten een excursie voor donderdag en zaterdag.Donderdag naar Cachi en zaterdag Salinas Grandes.

Verder nog wat rond gelopen om de stad wat te verkennen.Wat een drukte in het centrum.Het leek hier wel koopzondag.Plaza 9 de Julio was erg gezellig.Dit is het grootste plein van de stad waar alles gebeurd.Op tijd gaan slapen want morgen moeten we weer vroeg op en we waren al zo moe.

Donderdag vroeg opgestaan om ook nog te kunnen ontbijten want met een lege maag op weg gaan is niets.Om 7.30 uur stipt opgehaald.In de auto zaten al de rest van de mensen.Het waren Fransen,3 meiden en een jongen.Onderweg nog even gestopt voor een bak koffie en een broodje aangezien de Fransen nog niet hadden ontbeten.Het was een leuke groep,erg gelachen onderweg.We stopten onderweg nog een paar keer om foto´s te maken,we leken wel Japanners.We hadden een lange tocht voor de boeg maar het was erg goed weer.De zon liet ons niet in de steek.We moesten naar een hoogte van 3349 meter.Hoe hoger we kwamen hoe kouder het werd.Helemaal boven hadden we een mooi uitzicht over de bergen.Ook zagen we condors vliegen,helaas te ver weg om ze op de foto te zetten.Hier staat ook een kapelletje waar mensen kleine offers konden achterlaten,zoals cocabladeren,sigaretten,bloemen enz.Ook een hond die is achtergelaten verblijft hier.De gidsen zorgen een beetje voor hem.Toen weer naar beneden naar de vallei.Hier groeien cactussen.Deze cactussen kunnen heel oud worden.We gingen weer verder naar het dorpje Cachi.Hier aangekomen eerst lekker gegeten want de buitenlucht maakt hongerig.Na een goede maaltijd wat rondgelopen en wie kwamen we hier tegen...Silvia en Christine ( 2 Zwitserse meiden van Mendoza).
Toen weer terug naar Salta.Onderweg nog wel gestopt bij het kapelletje om de hond eten te geven,water en brokken.Moe maar voldaan kwamen we aan bij ons hostel.Wat een leuke dag!Fransen zijn nog niet zo rot.

Vrijdag 16 oktober hebben we een rustdag ingelast.Wat uitgeslapen(he,he!) en na het ontbijt wat in de stad rondgelopen.We zijn eerst de bustickets gaan regelen voor de reis naar Iguazu en gelijk van Iguazu naar Buenos Aires.(de tijd gaat snel nu het einde in zicht is,snik)We zagen onderweg nog een marktje dus daar zijn we ook maar gaan kijken.Edje heeft natuurlijk wat armbanden gescoord(het zal eens niet,dit is het walhalla van de armbandjes).

Vervolgen naar een archeologisch museum gegaan.Daar is onderandere een meisje te zien die 500 jaar geleden door de Inca´s hoog in de bergen(Alta Montaña,6739 m) is achtergelaten.Zij is een van de 3 kinderen die hier zijn gevonden.ze zijn hier achtergelaten als offer voor de goden.Ze kregen maisbier te drinken,vielen in slaap en werden dan in een put gelegd en achtergelaten.Door de kou en uitdroging zijn ze overleden.De kinderen waren 6,7 en 15 jaar.Helaas mochten we geen foto´s maken.Hierna wat gerust gegeten en toen lekker gaan slapen, morgen weer vroeg op voor excursie!

Om 7.00 uur stond de gids al voor de deur.We gingen op excursie met nog 2 Argentijnse meiden.Dit was de excursie van de zoutmeren.De eerste stop was bij de allereerste trein van Salta.Onderweg konden we de trein naar de wolken voorbij zien rijden.Op de rails kun je munten neerleggen zodat de trein eroverheen rijdt,dit geeft geluk.We gingen verder omhoog de bergen in.Onderweg kwam natuurlijk de Mate erbij(Argentijnse thee),die drink je met zijn allen uit een beker.Ook erg gelachen met een van de dames,Alejandra.Die is echt goed gek!
De cocabladeren kwamen ook tevoorschijn, daar we erg hoog gingen vandaag.We hebben vele mooie uitzichten gehad over prachtige rotsvoormaatsies.Ook kwamen we veel lama´s tegen.Uiteindelijk kwamen we aan bij DE zoutmeren.Dit is een gigantische vlakte met zout wat is overgebleven uit wat ooit een zee was.Hier hebben we wat grappige foto´s genomen en wat rondgelopen.Er zaten wat mensen die kunst verkochten.Hier hebben we wat gekocht,eindelijk.

Toen nog verder de bergen in tot het hoogste punt van deze dag,4170 m.Ed en ik hebben gelukkig geen last van de hoogte gehad.Wel voelden we dat we wat meer moeite moesten doen om aan je zuurstof te komen.Een van de andere meiden,Silvana, had er echt goed last van.Toen weer rustig naar beneden naar een dorpje,onze laatste stop.Hier kon je de 7 kleurenberg zien(die we niet op foto hebben gezet,veeeel te ver lopen!).
Na een lekker bakske koffie zijn we naar Salta gereden,dit duurde zeker 2 uur.Maar de tijd ging snel daar het zo gezellig was.Einde van een superdag.We waren zo moe en het was al over achten dat we maar een Pizza zijn gaan halen.Deze hebben we lekker in het hostel opgegeten.

zondag 18 oktober.Het is moederdag in Argentinie.Veel is gesloten.We zijn naar een kabelbaan gegaan.Hiermee kom je op een berg, 1454m hoog.Je hebt een waanzinnig uitzicht over de stad.Je kan er wat rondlopen en relaxen.Na een paar uur zijn we weer naar beneden gegaan.We zijn wat gaan eten en hierna gaan internetten.Daar zijn we nu beland.

Morgen vertrekken we weer naar Iguazu.De watervallen!Om 15 uur vertrekt onze bus.Een reis van 23 uur.We komen in Iguazu aan om ongeveer 13.45 uur.Van daaruit laten we jullie weer wat horen.

Tot schrijfs,

Edwin en Luz XXX

• 18 Oktober 2009 - 19:54

Ruud:

Hoi Luz en edje,
    Gaaf hoor allemaal. Jullie maken wel afstanden zeg. Morgen weer 23 uur rijden. Petje af maar ja zo zie je nog eens wat. Jullie moeten de groetjes van Kalani en Maria José hebben. Veel plezier morgen bij de watervallen.
    Je broedah Ruudje

• 19 Oktober 2009 - 08:17

Anne:

Wat een geweldige reis en wat een mooi ruig land! Door de fotos kunnen we een beetje meegenieten.
    Veel plezier nog verder.

Groetjes

• 19 Oktober 2009 - 15:27

Rosh:

Hé aan de foto's te zien hoeven jullie niet meer te bibberen van de kou :-)
    Have fun!

X

• 20 Oktober 2009 - 11:49

Dada:

hallo reizigers,

mooie foto van die vallei! enne dat is nog eens een cactus, gaaf!
    het is hier herfstvakantie, kanzi gaat morgen nog een paar dagen naar ruud en eric is donderdag jarig. aengus is inmiddels een joekel van n hond en aan t puberen...

suc6 met de reis en ik ben benieuwd naar foto's van de watervallen!

dada x

• 23 Oktober 2009 - 07:37

Madeleine:

Hallo Edje en Luzje,
    wat heerlijk dat jullie zo genieten,vanaf dit kleine schermpje zitten wij mee te genieten.Fantastisch en wat een prachtige foto s,die omgeving wow!!!!
    Blijf genieten blijf vooral schrijven en prachtige fotos maken.
    ENJOY!!!!
    knuf van de spekkies,